Lassan, de biztosan növekszik a HD-televíziókészülékek aránya itthon is, így folyamatos árcsökkenésnek lehetünk tanúi ezen a téren. Ugyan ma még kevesen engedhetnek meg maguknak egy teljes HD-felbontású megjelenítőt, de a HD Ready készülékek is adnak annyi többletet, hogy érezhető legyen a különbség egy HD- és egy standard felbontású felvétel között. Ez akkor is igaz, ha joggal állíthatjuk, hogy a gyártók csak nagyon mérsékelten léptek előre a hardver fejlesztésében. A HD-képalkotáshoz sokszor szinte ugyanazt, vagy minimálisan erősebb érzékelőrendszert alkalmaznak, és különféle hardveres és szoftveres trükkökkel hozzák ki a maximumot a CMOS- és CCD-érzékelőkből. Így aztán kicsit kétkedve nézünk a teljes HD feliratozással büszkélkedő modellekre, tudván, hogy azért az ennek a felbontásnak megfelelő információmennyiséget csak fenntartásokkal képesek előteremteni. A videomintákat kiértékelve megerősíthetjük, hogy valóban nem várhatjuk a Blu-ray mozik képminőségét, viszont lényegesen többet kapunk, mint a standard felbontású konzumer modelleknél, az alaposabbak pedig tényleg megközelítik a HD-vel kapcsolatban támasztott elvárásainkat.
Kis összeállításunk résztvevői változatos megoldásokat vonultatnak fel. Közös bennük, hogy mindannyian a konzumer kategóriából kerülnek ki, valamennyien AVCHD-tömörítést használnak és kezelnek valamilyen memóriakártyát is, sőt - a JVC kamera kivételével - kizárólag arra dolgoznak.
Canon HF100
A Canon HF100-as kamera visszafogott méretű és tömegű, igaz, akadnak nála valamivel kisebbek is. 12-szeres optikai zoomra képes, ezt Super Range optikai képstabilizátorral is támogatja. Legtöbb vetélytársával ellentétben csupán egyetlenegy képalkotó lapkát tartalmaz: egy 1/3,2 hüvelykes CMOS-érzékelőt, 3,31 millió hasznos képponttal. Ez nemcsak arra elég, hogy 3,1 megapixeles állóképeket lőhessünk vele, de viszonylag nagy fizikai méretei miatt képes felvenni a versenyt a háromérzékelős konstrukciókkal is. Tapasztalataink szerint a Canon HF100 kiválóan megőrzi a teljes HD-felbontású kép részleteit és azok az AVCHD-kódoláskor sem kallódnak el, ha jó vagy legjobb beállítással dolgozunk. Gyenge megvilágításban jól teljesít a Canon képérzékelő rendszere, amely születésnapi partikon és egyéb társas rendezvényeken igencsak előnyös. A képstabilizátor sokat segít, de nem tartozik a piac legjobbjai közé.
A vezérlőgombok elérhetőek, a zoom billentyű lassú közelítéshez is jól használható. Remekül kézben tartható és kezelhető a kamera, a beállításokat a szembefordítható LCD-panel bal szélébe épített botkormány segítségével kényelmesen elérhetjük. Csupán az Easy nyomógomb kerül a zárt kijelző takarásába, vele teljesen automata módba válthatunk. Arcfelismerő algoritmus működik a készülékben, ami segíti a fókusz és megvilágítás helyes optimalizálását. Számos manuális beállítás is rendelkezésre áll, úgymint apertúra- és zárprioritásos üzemmódok. A joystick segítségével kezelhetők a legfontosabb dolgok, mint az expozíció, a fókusz és a mikrofon jelszintje (külső mikrofon is használható); más, egyéb beállítások jól rendszerezve várakoznak a menüben. Összességében véve, ha a Canon HF100 mellett döntünk, kategóriájában igen jó, sőt kiemelkedő képminőséget kapunk, de egy kicsivel többet kell fizetnünk érte, mint más modellekért. Akinek teljes HD-s megjelenítője és éles szeme van, tesztmezőnyünkből mindenképpen a HF100-at válassza!
Panasonic HDC-SD9
Apróra és könnyűre sikeredett a Panasonic memóriakártyás, nagy felbontású kamerája, amely a legkisebb az optikai képstabilizátorral rendelkező modellek közül. Ez azért is lehetséges, mert nem rendelkezik keresővel, a témát csak a kihajtható és szembefordítható LCD-kijelzőn tájolhatjuk be. Kijelzője szélén nyomógombokat nem helyeztek el, a beállítógombok a gépházon sorakoznak, amely használatuknak nem igazán kedvez. A fokozatos zoom kezelhető ugyan, de ennél ügyelni kell arra, hogy ne billenjen meg a kép, és hogy ujjaink nesze ne jelentkezzen zajként a felül elhelyezett térmikrofonban. SD/SDHC-kártyát használhatunk hozzá, amire AVCHD-kódolással kerülnek fel a videók, 5.1 csatornás hanggal (AC3).
A mezőny legjobb optikai képstabilizátora tízszeres optikai zoom használatakor lehetővé teszi a célra tartást, közepes sebességgel még pásztázhatunk is. A képminőség azonban nem tökéletes (az AVCHD-kódolás MPEG-hibái tetten érhetők, különösen, ha nem a legerősebb beállítást használjuk), és kevés fényben sem teljesít túl jól a kamera. 50i és 25p üzemmódban is használható, utóbbi szépen mutathat egy progresszív teljes HD-s megjelenítőn, de mozgalmasabb jelenetekhez inkább a váltott soros üzemmódot ajánljuk. Filmezés közben is lőhetünk állóképeket, viszont csak HD-felbontásban (mintegy 2 megapixellel). Az automatikus arcfelismerés hasznos, de még inkább az előzetes felvétel - ha ez aktív, akkor a gombnyomást megelőző 3 másodpercet is hozzácsapja a készülék a jelenethez. Összességében a HDC-SD9 nem rossz, nagyon apró és nem drága, de ha fotózni is videokamerával szeretnénk, akkor van nála megfelelőbb.
JVC Everio GZ-HD10
A frissen piacra került JVC Everio GZ-HD10 fizikailag egyértelműen a mezőny legnagyobbja, ami annak ismeretében bocsátható meg neki, hogy a műanyag külső 40 gigabájtos mini merevlemezt is rejt, amire legfeljebb 16 órányi HD-felvétel fér. Az elődmodellekkel szinte teljesen megegyező a kialakítása, de a burkolatának kivitelezése kicsit hanyagabbnak tűnik. Nemcsak ebből, hanem a teljesítményből is úgy tűnik, hogy a gyártó célja egy olcsóbb HD-kategóriájú kamkorder létrehozása volt.
A készülék specifikációit illetően zavarban vagyunk, lévén annyira új, mintadarab, hogy még csak a gyártó amerikai oldalán található meg. Az amerikai modell azonban képismétlésben bizonyosan eltér az európaitól, utóbbiban nem 60, hanem 50 félkép ismétléssel kerül rögzítésre a kép. A nálunk járt tesztpéldány a külső feliratozás ellenére nem teljes HD-felbontásban, hanem legjobb minőségbeállítással is „csak" 1440×1080 képmérettel rögzít. A téves feliratozást annak tudtuk be, hogy első itthon hozzáférhető mintáról van szó. A nem teljes HD-felbontás érthető is, hiszen a CMOS-érzékelő kevesebb képpontot tartalmaz, mint ami a full HD-felbontáshoz szükséges lenne. Egy teljes HD-s kamerához képest érezni a különbséget, ugyanakkor értékeljük, hogy a gyártó nem nyomta fel feleslegesen, csupán marketingindíttatásból a felbontást.
A Konica Minolta objektív tízszeres optikai zoomra képes, amelyet kézzel aktiválható lencsevédő óv. Nem szerelték fel optikai képstabilizátorral, így elég nehéz megtartani, ha erőteljesen használjuk a zoom funkciót. Jó pont viszont, hogy gyenge fényviszonyok között, ha nem is kiugróan, de várakozásainkat felülmúlva teljesített. Nagyon praktikus a beépített 40 gigabájtos merevlemez, amely kapacitásban jóval meghaladja a ma elérhető memóriakártyákat, legjobb minőségben 5 órányi AVCHD-felvételre elegendő, amely több partira vagy kirándulásra is elég. Kép és videó microSD-kártyára is rögzíthető, amit külön kell beszereznünk.
Előzetes várakozásainknál magasabb, 220 000 forintos árra számíthatunk itthon, amiért cserébe egy belépő képminőségű, de merevlemezes kamerát kapunk, amely a nagyobb JVC Everio modellekhez hasonlóan jól használható, barátságos készülék, de tudásához képest drága.
Sony HDR-TG3E
Kicsi a bors, de igencsak erős, mondhatjuk a Sony legapróbb HD-videokamerájára nézve. A csinos készüléket karcálló titániumborítással és bevonattal látták el. Kissé szögletes ugyan, de még kézben tartható. Túl sok vezérlőelemet nem találunk rajta, egy kombinált tárcsán kezelhető hüvelykujjal a zoom, a felvételindítás, valamint a fotózás, ezenkívül ugyanitt választhatunk a fotós és fényképező üzemmód között is. Egyedül az információkat megjelenítő gombot és az Easy mód kapcsolóját helyezték el a kihajtható, szembefordítható LCD-panel takarásában. Ahogy a Sony-tól már megszokhattuk, a képernyő érintéssel vezérelhető, ezért nincsenek is egyéb nyomógombok a panel szélén. Mint minden résztvevőé, úgy a HDR-TG3E menüje is magyar nyelvű, ami tovább egyszerűsíti a használatát. Szerkesztési lehetőségekben messze felülmúlja versenytársait: precízen vághatjuk a felvett anyagokat a kamerában.
Csakúgy, mint a legtöbb résztvevő, a HDR-TG3E is memóriakártyára rögzít, AVCHD-formátumban, illetve standard felbontásra váltva MPEG-2-ben. Utóbbi előnyös lehet, ha az AVCHD mozgáskódolásával nem lennénk elégedettek, vagy ha egyszerűen nincs szükségünk pillanatnyilag a nagy képméretre, inkább könnyebben feldolgozható formátumot szeretnénk. Háromutas zoom mikrofont építettek a készülék tetejébe, ez adja az alapot az 5.1 csatornás Dolby Digital hanghoz. Más modellektől eltérően, háttértárként a Sony Memory Stick Duót használhatjuk.
Tízszeres optikai zommal dicsekedhet a kisméretű készülék. Optikai képstabilizátorral nem rendelkezik, de ha nem zoomolunk mértéktelenül, a Sony digitális Super Range eljárása elég hatékonyan működik. Kis mérete és nem túl nagy felbontású CMOS-érzékelője ellenére meglepően jó teljesítményt nyújt a készülék, igaz, gyenge fényben csodákat nem várhatunk tőle. A gyárilag mellékelt 4 gigabájtos Memory Stick Duo memóriakártya enyhít a készülék nem kifejezetten alacsony árán. Igényes, strapabíró útitársnak ajánljuk.