Mindenki érezhette az utóbbi pár évben, hogy a telefongyártók kifogytak az ötletekből, az új készülékek kis túlzással csak kamerafronton mutatnak újat - néha pedig még ott sem. Nem csoda, hogy egyre kevesebben döntenek úgy, hogy évente, kétévente cserélgetnek telefont. Ezzel párhuzamosan ráadásul egy másik problémával is szembe kell néznie annak, aki mobil vásárlásán töri a fejét: a készülékek ajánlott fogyasztói ára folyamatosan emelkedik, ami a 400 forintos euróval kombinálva nekünk, magyaroknak sem sok jóval kecsegtet.
Mindezek hatására egyre többen gondolják úgy, hogy az aktuális készülékek helyett tavalyi modellt vásárolnak, vagy akár arra is, hogy egy kis kockázat bevállalása mellett használt mobil után néznek, erre az elmúlt években egyre nagyobb és sikeresebb üzletág is épült. Egyik ötlet sem elvetendő, sőt nagyon jó vételeket lehet kifogni. De ismerni kell a buktatókat is; mindkét esetben van pár olyan dolog, amire érdemes odafigyelned.
Új mobilt tavalyról
Kezdjük a sort az egyszerűbb esettel, vagyis amikor új telefont vásárolsz ugyan, de nem az aktuális, hanem az eggyel, esetleg kettővel korábbi generációból választasz. Tény, hogy jelentős árkedvezményt lehet elérni, de arra azért ne számíts, hogy a tavalyi csúcsmodellt féláron fogod tudni megvásárolni. Az árcsökkenés jellemzően 100-120 ezer forint körüli a csúcskategóriában, és ennél kevesebb, ha a felső vagy esetleg a középkategóriás telefonok közül választasz. Nagyon-nagyon ritka az olyan eset, hogy féláron kínálnak egyéves mobilt, ilyenkor érdemes gyanakodni, hogy ez nem lehet a véletlen műve.
Vedd számításba, hogy a telefonok hardvere gyorsan elavul. Ha olyan telefont veszel, amely már tavaly is csak a középkategóriában indult, akkor két éven belül problémák lehetnek a sebességgel. Ha nem is minden akadozik majd, de lesznek olyan játékok, alkalmazások, amelyeknél látszik, hogy a mobil nem egy mai darab. A gyengébb hardver nem kizáró ok, de tudni kell együtt élni vele.
Arról már esett szó, hogy a korábbi telefonoknál a hardver gyengébb, arról viszont nem, hogy ez nemcsak a rendszerchipet érinti, hanem a RAM-ot és a tárhelyet is. Az újabb telefonokban jellemzően több a RAM és nagyobb a belső tárhely - és ez általánosságban akkor is igaz, ha kivételek azért akadnak. Illetve ne feledkezz meg természetesen a fényképezőről sem, hiszen ez az a terület, ahol még mindig van fejlődési potenciál. Nemcsak a hátlapi kamerák száma, hanem az érzékelő felbontása vagy akár zoomszintje is eltérő lehet.
Egy tavalyi felső vagy csúcskategóriás mobil esetén érdemes megnézni azt is, hogy az adott készüléket gyártója milyen szoftverrel (milyen Android főverzióval) adta ki, és persze azt is, hogy jelenleg melyik változat elérhető a készülékre, meddig garantálják a szoftvertámogatást. Mivel az adott mobil jó eséllyel több mint egy éve jelent meg, ha nincs főverzió-frissítés, és a gyártó azt sem mondta meg, hogy mikor fog ilyet kiadni, az nem túl biztató jel.
Használt mobilok
Első körben azt kell eldöntened, hogy üzletben vagy magánszemélytől fogsz-e vásárolni. Természetesen mindkét verziónak vannak előnyei és hátrányai. Ha üzletben vásárolsz, mindig megnézheted, kipróbálhatod a telefont vásárlás előtt, ha pedig meg is veszed, számlát kapsz róla. Ha egy kereskedő nem hajlandó sem megmutatni, sem bekapcsolni a telefont, esetleg nem akar számlát adni, keress inkább másik boltot! Cserébe persze számolni kell azzal is, hogy az árak magasabbak lehetnek annál, mint ha a telefont magánszemélytől vásárolnád meg.
Ha mégis utóbbi mellett döntenél, akkor is mindig törekedj a személyes átvételre, mert csak így van lehetőséged arra, hogy kipróbáld a mobilt. Amennyiben az eladó vonakodik, vagy sietségre hivatkozva gyorsan túl akar lendülni a dolgon, az mindig gyanús - lehet persze, hogy tényleg siet, de inkább az a valószínű, hogy nem szeretné megvárni, amíg felfedezed a kisebb-nagyobb, eltitkolt hibákat.
A személyes átvétel azért is fontos, mert így a telefon minden apró részletét meg tudod vizsgálni.
Töviről hegyire átnézheted, hogy hol vannak karcolások a kijelzőn, van-e sérülés, lepattogzott-e oldalt a festés, nem ragadnak-e be a gombok, és jók-e a hangszórók. Mindig kapcsold is be a telefont, hogy kiderüljön, nem égett-e be, vagy nincs-e más hibája a kijelzőnek. (Találkozás előtt kérd az eladót, hogy töltse fel a mobilt.
Ha netes piactérről vásárolsz, akkor olvasd el az eladó korábbi vevőinek értékelését; így könnyebb eldönteni, hogy megbízható partnerrel van-e dolgod, vagy sem. Csak fotók alapján ne vásárolj, és óva intünk attól is, hogy bárkinek előre fizess. Jó jel, ha az eladó nemcsak a telefont, hanem a gyári töltőt és kábelt is odaadja. Az meg pláne, ha mindezt a gyári csomagolással együtt teszi.
Teljesen mindegy, hogy magánszemélytől vagy üzletből vásárolod meg a készüléket, vannak jogaid. Fontos azonban, hogy nem jótállásról, hanem szavatosságról van szó - bolti vásárlás esetén 12, magánszemélytől történő vásárlás esetén pedig legfeljebb hat hónap időtartamban. A szavatosság azt jelenti, hogy bármilyen probléma esetén a vásárlónak, azaz neked kell bizonyítanod, hogy a telefon nem működik, vagy hogy állapota nem a korának megfelelő. Lényeges ugyanakkor, hogy érvényesíteni csak akkor lehet bármit is, ha van az adás-vételről papír - tehát ne csak bolti, hanem magánszemélytől vásárláskor is szükség van valamiféle szerződésre. Amennyiben a megvásárolt telefonra még van érvényes garancia (100 ezer forintos eladási ár esetén legalább két év), úgy az eladótól kérd el a vásárlást igazoló számlát (vagy annak másolatát), illetve a garancialevelet is.
Teljesen mindegy, hogy kinek a neve van a papíron, a szerviz nem tagadhatja meg a javítást, ha valós a probléma.
A leggyakoribb buktatók
Mindig kérdez rá a telefon előtörténetére! Persze messziről jött ember azt mond, amit akar, de ha szerződés is készül, és rögzítitek, hogy a telefonban minden alkatrész gyári, és semmi nem volt cserélve, annak már lehet visszatartó ereje abban, hogy az eladó fontos részletet titkoljon el. A személyes adatok megadásával (amit persze ellenőrizned is kell) meglehetősen biztos lehetsz abban is, hogy a telefon nem lopott, és a szolgáltatók sem blokkolták.
A cserélt alkatrész egyébként önmagában véve nem biztos, hogy problémás - főleg, ha szakszerviz végezte a javítást -, de olyan dolog, amiről mindenképp tudnod kell vásárlóként. Hibák mindenhol előfordulhatnak, a kijelzőt például nem csak azért cserélhetik, mert eltört, de a csere ténye mindig fontos információ; az egyszer is szétszedett telefon esetében a gyártók például jellemzően már nem vállalják a víz- és porállóságot, így figyelned kell arra, hogy a mobilt ne érje majd például fröccsenő víz sem.
Arra is készülj fel, hogy az akkumulátort esetleg cserélni kell. Az áramforrás a telefonok azon alkatrésze, amely előbb-utóbb akkor is megadja magát, ha a telefonra tulajdonosa nagy gonddal vigyáz rá. A működésből adódóan egyszerűen elkerülhetetlen és folyamatos az elhasználódás, két év alatt 20-25 százalékos mértékű, egy négyéves, folyamatosan használt telefonnál pedig az akku jó eséllyel eléri élettartamának végét, és cserére szorul. A gond az, hogy ez mindenképpen szerencsejáték is, mert nem lesz megbízható információd az akkumulátor állapotával kapcsolatban - legfeljebb csak akkor, ha van számla a vásárlás napjáról, mert így legalább azt tudod, hogy mikortól ketyeg a számláló. Vásárlás előtt érdemes utánanézni, hogy mennyibe kerül az adott típus akkumulátorainak cseréje, és számolni azzal, hogy egy-két éven belül ez aktuálissá válhat.
Ha olyan telefont vásárolsz, amely vezeték nélkül is tölthető, akkor érdemes ezt a funkciót is ellenőrizni, és legyen nálad SIM-tű is, hogy ki tudd próbálni a telefont a sajátoddal.
És ha már a SIM-kártya bent van, nézd meg, hogy lehet-e hívást kezdeményezni, SMS-t küldeni és internetezni a telefonnal. Ha a mobilon van jackdugó, akkor azt is célszerű ellenőrizni egy fülhallgatóval. Egy USB-s akkuval a töltésfunkciót is meg tudod nézni. Készíts néhány fényképet is, mert a kamera szintén tartogathat kellemetlen meglepetéseket - a rosszul működő automatikus fókusz vagy bármilyen más, előre nem látható hiba folytán.
Megrogyva lehet, de törve nem
Egy esztétikai hiba szintén jelentősen befolyásolhatja a telefon árát. Amire használt telefon vásárlásakor figyelni kell, az az, hogy a kijelző nem törött-e, nincsenek-e karcolások a kamera üvegén, valamint hogy a gombok, szenzorok (ujjlenyomat) működése megfelelő-e. Egy agyonkarcolt hátlap nem feltétlenül kizáró ok, főleg, ha azt tervezed, hogy tokot is teszel a készülékre; mindig neked kell eldöntened, hogy az adott esztétikai probléma belefér-e, vagy sem. Törött kijelzővel viszont szinte biztos, hogy nem éri meg telefont vásárolni. Kereskedők jellemzően nem is értékesítenek használt mobilt törött kijelzővel, hanem előtte kijavítják azt. Magánszemélytől pedig erősen ellenjavallt megvenni egy ilyen telefont, mert sosem tudhatod, hogy a kijelzővel együtt nem sérült-e meg még valami. Gyakori például, hogy ilyen esetben a keret is deformálódik, ezért azt is cserélni kell - ez pedig nem filléres dolog, 20-40 ezer forintba is kerülhet, telefontól függően.
Mennyi az annyi?
A használt mobil vásárlásának egyik nagy előnye, hogy sokkal olcsóbban vásárolhatsz magadnak készüléket - a kérdés csak az, hogy mennyivel. Egy patika állapotú telefon, amelynek még az akkumulátora sincs teljesen leamortizálva, akár újkori értékének 60 százalékát is érheti egy év múlva, egy ütött-kopott mobil ára viszont könnyen a 40 százalékos sávba vagy még az alá is eshet. Általános szabály nincs; mindig azt kell megnézni, hogy mit diktál a piac. Ha tudni szeretnéd, hogy reális-e egy általad kiszemelt telefon ára, nézd meg, hogy más eladóknál mennyibe kerül ugyanaz a típus, és persze azt is, hogy újonnan lehet-e még kapni az adott modellt, vagy sem. Érdemes megnézni, hogy lehet-e esetleg egy kategóriával alacsonyabb telefont hasonló áron vásárolni, mert ebben az esetben a kétéves gyártói garancia olyan előny, amit egy használt telefon sosem lesz képes ellensúlyozni. Hacsak nincs valamilyen speciális funkció, amit keresel (például egy Note stylus), akkor szinte biztos, hogy egy új középkategóriás telefon jobb választás, mint egy kétéves, használt csúcsmodell.
Szoftvertámogatás
Ha almás telefont veszel, és legalább iPhone X-et vásárolsz használtan, akkor a szoftvertámogatás miatt biztos, hogy még jó pár évig nem kell aggódnod, az Apple legendásan erős ezen a területen, és olyan szolgáltatást nyújt, amiről az Android világában mindenki csak álmodik. Ugyan vannak próbálkozások Android szinten is (a Samsung például egyes telefonjaira ötéves szoftvertámogatást, a Xiaomi pedig négyéveset ígér, de a Google is ráfeküdt a Pixel telefonokra 7 évre emelve a limitet), de sokkal inkább az a jellemző, hogy a frissítéseket még a csúcsmodellek is legfeljebb két-három évig kapják meg.
A felső és középkategóriás modelleknél már annak is örülni kell, ha egy nagy frissítés megérkezik, míg egy belépőszintű telefonra jó eséllyel csak a biztonsági frissítések jönnek.
Akár használt telefont veszel, akár új, de tavalyi modellt, a számláló ketyeg, és mire a kezedben landol a mobil, a három évből könnyen lehet, hogy máris csak egy lesz. Ha van már kiszemelt telefon, akkor érdemes megnézni, hogy az adott gyártó a múltban mennyire vette komolyan a frissítéseket, így nagyjából tudni fogod, hogy mire számíthatsz. Sose vedd félvállról a szoftverfrissítés kérdését, mert ha a mobilt esetleg feltörik vagy ellopják, akkor nemcsak egy-egy pikáns kép miatt aggódhatsz, hanem azért is, mert a levelezésed, bankod - szinte az egész életed - a telefonon van.