A Microsoft Kinect elhozta már a gesztusokkal történő vezérlést, amellyel bármiféle periféria megérintése nélkül is vezérelhetjük konzolunkat, illetve - a Kinect SDK hivatalos megjelenése után - a PC-nket is. Ez elsőre furcsa lehet azoknak, akik az érintésalapú vezérléshez szoktak. Pedig ez még nem minden, egy fontos mérföldkő még előttünk van: a szemmozgás alapú irányítás.
Sőt olyannyira már nem is kell sokat pihentetni a szemünket, hogy a PC vezérlése során használatba vehessük pillantásunkat. A svéd Tobii fejlesztőműhely ugyanis a CES (Consumer Electronics Show) rendezvényen bemutatta új szemkövető technológiáját, amely együtt tud működni a számítógépekkel és a laptopokkal.
A megoldás a beépített szenzorokkal képes követni a felhasználó szemének a mozdulatait (meghatározva azt, hogy pontosan hova néz), majd azt lefordítani a gép számára. A technológia precízen tudja követni a szemmozgást, a bámult képpontra elhelyezve a kurzort, ám a kattintáshoz, vagy egyéb műveletekhez továbbra is a billentyűzet és az egér segítségét kell segítségül hívnunk. Ezen utasítások jelenleg a szemmel nem kivitelezhetők, persze lehetne kísérletezni a kacsintásos kattintással, vagy a keresztbenézős nagyítással, de amennyire furán hangzik az ötlet, vélhetően annyira esetlen is lenne.
A Tobii bevallása alapján is messze van még azon idő, amikor a szemvezérlés a felhasználók széles tömegének lesz elérhető, egyelőre csak kutatóintézetek használják azt, a felhasználók szemmozdulatainak rögzítésére (például felhasználói élmény elemzésénél).