Babonából két verziószámot ugrott előre a Studio egy év alatt, a fejlesztők ez idő alatt kisebb ráncfelvarrást eszközöltek, de emellett néhány jelentősebb hiányosságot is megoldottak és profi effektusokkal toldották meg a csomagot.
Megváltozott a termékek elnevezése, a Pinnacle Studio 14 HD lett a legkisebb csomag neve, jelezve, hogy már ez is támogatja a modern fájl alapú (memóriakártyás vagy lemezes) HD kamerákat is, beleértve a HDV és az AVCHD natív szerkesztését is. Tartalmazza az előző, 12-es változatban debütált Montage továbbfejlesztett változatát, a színkulcsolást és a kép a képben funkciót is. Nem hiányozhat persze a YouTube támogatás és az AVCHD készítése DVD lemezre sem, magyarán egyértelműen többet kap a vásárló, mint a Studio 12 legolcsóbb változatával kapott. A középső, Studio 14 Ultimate kiadás támogatja a Dolby 5.1 hang kódolását és Blu-ray lemez összeállítását mozgó menükkel, az effektusok kulcspontozhatóak és készíthetünk animált főcímeket is, emellett két új külső effektussal (Red Giant ToonIT és Knoll Light Factory) is dicsekedhet. Mi a legnagyobb, Ultimate Collection névre hallgató változatra koncentrálunk, melyet a színkulcsoláshoz használatos zöld háttér mellett összesen hat mutatós, külső fejlesztő készítette effektus egészít ki.
Változó idők, alig változó felület
Egyértelmű előnye a Studionak, hogy az évek során gyakorlatilag megőrizte méltán kedvelt, józan beosztású kezelőfelületét. Ez ugyanígy igaz a jelenlegi, a Windows 7 operációs rendszert teljes körűen támogató 14-es kiadás minden alváltozatára is, mindent ugyanott találunk, ahol eddig, csak néhány apróság változott. Legszembetűnőbben az Importálás (az előző változatban Rögzítés illetve Capture) változott meg. Egységes felületen kezelhetünk minden eszközt, melyet támogat a program, a szimpla DV kamerától a legújabb AVCHD kódolással dolgozó, Full HD-s csodákig. Megeshet azonban, hogy régebbi analóg eszközök, tipikusan webkamerák és digitalizálók nem fognak működni, hiszen ezek támogatása nem mindig megoldott Windows 7 alatt.
Kvázi ugyanaz a kezelőfelület, de változtatható a monitor ablak mérete
Az Importálás ablakon belül érdekes a magyarításban a Mozgás leállítása címmel illetett lehetőség. Itt egyfajta animációs film technikával, állóképenként építhetünk fel egy jelenetet vagy készíthetünk lassú lefolyású videót rendszeres expozícióval. Az utolsó expozíció mindig kimerevítve marad, hogy könnyebben hozzáigazíthassuk a következő mozdulatot.
A fő szerkesztőfelület alapvetően ugyanaz maradt, egy kissé eltérő grafikai megjelenéssel. Ha kellően nagy felbontású monitoron dolgozunk, akkor kihasználhatjuk a jobb felső sarok táján elhelyezett csúszkát, amivel az előnézeti ablak méretét változtathatjuk igény szerint.
Mozgó címek
Eddig is szép átfedő vagy teljes képernyős címeket készíthettünk a Studioban. Most is rendelkezésünkre áll ugyanez a lehetőség a fő eszköztáron, de egy új feliratkészítő is megjelent a Videoeszköztár ikonjai között. Itt már összeállíthatunk mozgó főcímeket is szövegekből, objektumokból, fotókból és videókból. Előbeállított mozgáspályák alkalmazhatók minden objektumra, külön a megjelenés, kiemelés és lekeverés fázisában. Idővonalon állítható, hogy melyik folyamat mettől meddig tartson és nagyon gyorsan állíthatunk össze mozgócímeket. Ugyanakkor lehetne kicsit precízebb az eszköz, hiányosságnak ítéljük, hogy nem befolyásolható, finomhangolható a mozgáspálya és nem lehet térben megdönteni az objektumokat, képsíkokat.
Külön idővonal szolgál az új főcímkészítőben a mozgások lefolyásának beállítására
Effektus hegyek
Megdöbbentő, mennyire hasznos tud lenni egy olyan apróság, mint az effektusok másolásának lehetősége. A Studio 14-ben a jobb egérgombos menüből másolhatjuk-illeszthetjük az egyes effektusokat (beállításaikkal együtt) vagy egyszerre mindet, ami a forrás jelenetre jellemző volt. Hasonlóképpen már rég örömmel üdvözöltünk volna a nyersanyagok böngészésekor a jobb gombos menüben egy Tárolómappa megnyitása pontot, most ez is rendelkezésre áll (igaz, az idővonalon is hasznát vennénk ugyanennek a funkciónak, de hát mindent nem lehet egyszerre).
Már régóta található szoftveres rázkódáscsökkentő a Studio csomagban, ezt most felváltja az Avid Media Composerből megörökölt Fluid Stabilizer, ami professzionális szűrő lévén érezhetően jobb munkát végez.
Igen hangulatos főcím és fejezet animációkat készíthetünk a Montage segítségével,
több a beállítási lehetőség és bővült a sablonkészlet is
Az előző változatban debütált Montage elhozta az amúgy hagyományosan (és továbbra is) két képsíkkal dolgozó (videó és rátét) programba a látványos, sok mozgókép ablakkal egy időben dolgozó átmenetek, címek készítésének lehetőségét. Egyrészt lényegesen több sablon áll rendelkezésünkre, mint eddig, másrészt több beleszólásunk van az időzítésbe, egyes effektusokban ízlés szerint alakíthatjuk a betűtípusokat, színeket és pozíciókat. A Montage kombinálható a mozgó főcímekkel is, ami nagyobb szabadságot ad a testreszabásban.
Külső kapcsolat
Az utóbbi Studio változatok felső kategóriás csomagjaiban csupa izgalmas külső eszközt találhattunk. Ez most is adott, igaz, sajnos eltűnt a 12-es vrzióhoz sokat adó proDAD professzionális átmenet készlet, ezt legfeljebb a telepítő varázslóban migrálhatják azok, akik a 12-es változatra telepítik az újat. Megmaradt viszont a Magic Bullet Looks, amivel igen gyorsan adhatunk a filmekből megszokott hangulatot a felvételeinknek, ezzel és az effektus másolással igen gyorsan formára hozhatunk egy egységes minőségű videoanyagot.
Agresszív bronz hatás a Magic Bullet Looksban a középkori hangulatért
Igen változatos a kínálat a Red Giant Toon It rajzfilm hatásaiból
További öt effektust találunk a Red Giant boszorkánykonyhájából a Pinnacle Studio Ultimate Collection készletében, melyekért magukban elég jelentős összegeket kellene kifizetnünk. Őrületes lencse becsillanásokat eszközölhetünk a Knoll segítségével, a csillanás típusa sablonból választható és testreszabható, a Studióba integrált beállítópanelen tetszés szerint kulcspontozhatjuk milyenségét és mozgását is (ez az összes Red Giant effektusra jellemző). Elrajzfilmesíthetjük a felvételeket a ToonIt használatával, itt a 40-es évek hirdetéseitől a krétarajzig számos sablon választható és finomhangolható, érdemes a hatásokat állóképeken is kipróbálni. A Trapcode 3D Stroke talán nem lesz ilyen népszerű, inkább modern videoklipp effektusokhoz szolgálhat majd alapul, mint síkidomok, vonalak sokszorozásából, átalakításából kiinduló szűrő. Egyszerű és bonyolultabb rajzalakzatok paraméterezésével állíthatunk elő sajátos látványvilágot.
Egyáltalán nem volt naplemente, de a Red Giant Knoll Light Factory
és a Magic Bullet Looks együtt csodákra képes
Hasonló kategóriában indul a Trapcode Particular, itt azonban nagy számú részecskék mozgatásából, színezéséből építhető fel a látvány. A több tucat SD és HD felbontáshoz szabott sablon között az igen élethű hóeséshez és füsthöz hasonló hatások mellett rengeteg Sci-Fi jellegű található. Finomhangolással minden elképzelésen túl léphetünk, a szűrő igen gazdag beállítási lehetőségeivel, köztük az alakzatok és a fizika paramétereivel napokig el lehet játszani.
Magáért beszél a Shine szűrő, ami a különféle ragyogó hatásokért felelős. Tipikusan az egy pontból kiinduló, az alakok körvonalát követő, amolyan ufós szembereflektorozó képi világokat variálhatunk vele. A színvariációk száma nagy, a tűztől a mélytengerig trükközhetünk az érdekes hatásokkal.
A forgalmazó adatai szerint verziónként (HD, Ultimate és Ultimate Collection) rendre ugyanannyiért juthatunk hozzá a Studio 14-hez, mint az előző változatokhoz. Az olcsó, mintegy 12 ezer forintos Studio HD alapcsomag tekintetében elmondható, hogy minden eddiginél jobb választás, hiszen már AVCHD mozik szerkesztésére is használható. Akik Blu-ray készítésre és/vagy mozgó főcímekre, kulcspontozásra vágynak, és megelégszenek a Red Giant ToonIT és Knoll Light Factory effektusokkal, azoknak az Ultimate csomagot érdemes megcélozniuk, mely mintegy 4500 forinttal olcsóbb, mint az Ultimate Collection kiadás. Tekintettel az extra szűrők képességeire, úgy véljük, hogy érdeklődő hobbistáknak megéri a legteljesebb kiadást választani.
Értékelés
Pinnacle Studio 14 Ultimate Collection
Előny: Bevált szerkesztőtelület, soksíkos Montage effektusok, profieffektus csomagok, stabil működés
Hátrány: Eltűntek az előző csomagban mellékelt professzionális átmenetek
Teljesítmény: 4
Szolgáltatás: 4,5