Hirdetés

NVIDIA kontra AMD: mit hoz a jövő a GPU-háborúban?



|

A Zöld és a Piros már jó ideje küzd a grafikus vezérlők piacán, és már most látható, milyen csaták várhatóak idén, de akár jövőre is. Összegyűjtöttük, mire lehet számítani GPU-fronton.

Hirdetés

Az NVIDIA és az AMD folyamatos versenyben van a grafikus vezérlők piacán. Ugyan egy ideje az előbbi szereplő áll jobban, de az AMD természetesen folyamatosan próbálkozik azon, hogy újra nagyjából egyensúlyba hozza magát a piacon. Először azt akartuk írni, hogy átvegye a vezetést, de ez azért egy második fázis lenne, előbb valóban vissza kéne kapaszkodniuk a zöldek mellé. Nézzünk egy kis visszatekintést, aztán jöhetnek a közeljövőre várható lépések!

Hirdetés

A látvánnyal csatázó páros

Bár a hagyományos PC-k piaca az elmúlt évek csökkenése után jó esetben is legfeljebb stagnál, a grafikus vezérlők területe mégis óriási növekedéseken van túl, és még nagyobb rakétázásokra készülhet. Ez egyrészt abból adódik, hogy az okostelefonok, tabletek és egyéb okoskütyük által megharapdált PC-piac egyik életben tartói épp azok az erőgépek, amelyeket főként játékosok, valamint "power userek", tehát grafikusok, videóvágók és hasonszőrű kreatívok használnak. A GPU-piac azonban nem csak innen építkezik, hanem egy másik fontos területen is érdekelt, ez pedig a játékkonzolok világa, amely jó ideje folyamatos sikersztori.

A grafikus processzorok piaca 2015-ben 8,1 milliárd dolláron zárt, ehhez képest 2019-ben már 18,2 milliárdos bevételre kúszott fel. Az előrejelzések szerint pedig a folyamat még csak lassulni sem igazán fog, 2025-re ugyanis már 31,1 milliárdot várnak innen az elemzők.

A két legfontosabb szereplő egyike az NVIDIA, amely tavaly nagyjából 10,2 milliárdos bevétellel fölényesen vezetett a második helyre 4,7 milliárddal befutó AMD előtt. A harmadik egyébként az Intel, amely ugyan már jó ideje lebegteti, hogy a dedikált GPU-k piacára is belépne, de erről még mindig nem tudni biztosat, az eddigi eredményeit pedig a Core processzorok tokozásába integrált grafikus vezérlőkkel érte el - ezek általában alapszintű feladatokra, és legfeljebb multimédiás felhasználásra elegendőek, a modern játékokkal azonban nem bírnak el.

Mostantól tehát egyelőre (az Intel pontos terveinek ismerete nélkül) tekintsünk a GPU piacra úgy, mint a zöldek (tehát az NVIDIA) és a pirosak (az AMD) adok-kapokjának helyszínére. Ugyan mindkét cég más területeken is dolgozik, de a zöld oldalon sokkal hangsúlyosabb a grafikus vezérlők súlya az éves eredményekben, az AMD viszont nagyon komoly szereplője a CPU-piacnak is, ahol ráadásul sok éves lemaradásból sprintelt vissza a csúcsközelbe az elmúlt években, és egyre komolyabban szorongatja az Intelt.

A jelenlegi GPU-piaci helyzetet is sokan annak számlájára írják, hogy az AMD valódi kétfrontos háborút vív, egyszerre próbálva helyt állni a CPU és GPU háborúban, megosztva fejlesztési és anyagi erőforrásokat egyaránt, míg az NVIDIA sokkal jobban fókuszálva kormányozza a grafikus vezérlőkkel telerakott tankját, hogy egy ilyen csodás képzavarral éljek. Ott tartunk tehát, hogy a zöldek nagyjából kétszer akkora forgalommal dominálják a GPU-k szegmensét, de az AMD természetesen itt sem adja fel.

Csapások és ellencsapások 2020-ban

Az NVIDIA idén az Ampere kódnevű GPU-kkal folytatná a menetelést, de egyre többfelől érkeznek információk azzal kapcsolatban, hogy már az ez utáni generációt tervezik, és a Hopper kódnevű, 2021-ben érkező grafikus vezérlőket is betárazták (legalábbis papíron), amelyek 5 nanométeres gyártástechnológián alapulnak. Ez idáig csodálatosan hangzik, de ha kicsit mögé nézünk annak, hogy vajon miért is szaladhattak ennyire előre, ha még az Ampere kártyákat sem dobták piacra, máris láthatunk egy fondorlatos hadműveletet, ami az AMD ellehetetlenítésére irányul.

Arról van ugyanis szó, hogy hiába gondolkozik még minden bizonnyal az AMD is első sorban az idei termékekben (többek között a nagyokat ígérő, Big Navi kódnevű termékvonalban), nekik is hosszabb távon kell gondolkodniuk és már észben tartani, mit gyártanak majd a következő években. Értelemszerűen az AMD-nek is egyre kisebb csíkszélességgel gyártott chipeket kell majd használniuk ahhoz, hogy GPU-ik erőben és fogyasztásban versenyképesek maradjanak, tehát meg kell célozniuk az 5 nanométert... de.

És itt van az állítólagos de, amit különféle értesülések alapján kapott fel a tech-sajtó. Mindkét vállalat ugyanis erőteljesen függ a TSMC-től, ez a félvezető-gyártó szolgáltatja az alkotóelemeket a grafikus chipek elkészítéséhez. Na már most, a hírek szerint az NVIDIA egyáltalán nem csak papíron tervez a titokzatos Hopper vezérlőkkel, hanem már konkrétan befoglalta hozzájuk a TSMC teljes 5 nanométeres gyártási kapacitását 2021-re.

Mi következik ebből? Hogy az AMD jövőre már szinte biztosan hiába kopogtat majd hasonló technológiával készült félvezetőkért, legkorábban csak 2022-ben kaphat belőlük számottevő mennyiséget - vagy fordulhat más gyártóhoz, de igazából ebben a méretben még nincs igazán túl sok alternatív választás.

Tehát az NVIDIA már most, 2020-ban előre elvágta az AMD-t egy olyan muníciótól, amellyel egy jövőre esedékes csatát kell majd megvívni. Ezt az egészet persze kezeljük nagyon óvatosan, hiszen csak a szokásos "bennfentes iparági forrásokra" hivatkozik mindenki, de ha az NVIDIA-AMD párharcot egyfajta stratégiai társasjátékként nézzük, az ilyen lépéseknél szokott a már előre legyőzött fél felállni az asztaltól és felborítani a bábukat mérgében.

Mit mondanak az okosok?

Természetesen az elemzőknek is van véleményük, akik általában megegyeznek abban, hogy a GPU-piac további növekedésével együtt az AMD részesedése nem növekszik számottevően: a Forbesban közzé tett előretekintésben például 19,9 milliárd dolláros forgalmat jósolnak az NVIDIA oldalán 2025-re, míg 11 milliárdot várnak az AMD-től (az Inteltől pedig 4,5 milliárdot). Azt jelenti ez, hogy mindenképpen "megfagytak" az arányok? Nem feltétlenül.

Egyrészt az elemzők az ilyen öt éves előretekintéseket a jelenkori technológiákból, piaci viszonyokból és a jelenleg tudható, vagy legalábbis sejthető tervekből drótozzák össze, márpedig láthattuk eddig is, és az eddigi fejtegetésekből is kiderül, hogy már egy-másfél évvel előre is csak homályosan lehet látni. Sokan az AMD-nek nem jósoltak nagy sikereket a processzorok szegmensében sem a Ryzenek megjelenése előtt, aztán az Intel nagy csodálkozására mindössze néhány év alatt futottak hátulról a nyakukra - ilyesmi egy átgondolt fejlesztési stratégiával simán összejöhet öt év alatt a grafikus vezérlők szegmensében is. Érdekes mondjuk, hogy ezt a jóslatot annak biztos tudatában hozták össze az elemzők, hogy mindkét idén érkező nagy játékkonzolban, tehát az Xbox Series X-ben és a PlayStation 5-ben is AMD GPU dolgozik majd - ez jelentheti azt is, hogy a konzolos többlet-bevétel mellett a PC-s vonalon a pirosak nem tudnak olyan erősen fejlődni.

Szóval egyelőre annyi látszik tisztán, hogy a két nagy versenyző csatatere egyre nagyobb lesz, és a jelenlegi tempó megtartásával az erőviszonyok sem változnak. De talán térjünk vissza minderre 5 év múlva, és akkor végigvesszük, miért volt igazunk, vagy hogy sikerült ennyire mellélőnünk.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.