Szó sincs hirtelen döntésről vagy gazdaságilag és társadalmilag érzékeny körülmények hirtelen hatásairól, a több mint két éve tartó orosz-ukrán háború okozta geopolitikai ellentétek és gazdasági szankciók természetesen a játékipart, az orosz piacot és felhasználói bázist is érintik. Egy friss jelentés szerint úgy tűnik, hogy ezen a téren sem lankad a döntéshozók figyelme, és hamarosan saját tervezésű játékkonzolnak örülhetnek az orosz játékosok.
Mielőtt a részletekre térnénk, az orosz IT-piac és a szórakoztató elektronikai kis- és nagykereskedelem viharos időszakon van túl, a nyugatról érkező vállalatok többsége elhagyta az országot, a szankciók értelmében nehézkes a hardver- és szoftverértékesítés zökkenőmentes lebonyolítása. A világszerte népszerű digitális eszközök és platformok szintén kivonultak, és bár helyi rendeletek és kezdeményezések valahogy próbálják kiváltani az eltűnt megoldásokat, azért ez nagyon nem egyszerű feladat.
Egyelőre csak tervezetről beszélhetünk, ugyanakkor az orosz miniszterelnök, Mihail Vlagyimirovics Misusztyin szintjén megjelent kilencpontos terv egészen konkrétan fogalmaz játékkonzolok, hozzá tartozó operációs rendszer és felhőalapú ökoszisztéma fejlesztéséről, gyártásáról. Egyéb paraméter vagy iránymutatás nem szerepel a Kreml weboldalán megtalálható dokumentumban, viszont a Putin által jóváhagyott tervezetre a helyi sajtó is felfigyelt, és végeztek némi kutatómunkát annak érdekében, hogy felmérjék az utasítás hátterét.
Egyrészt, fontos tudni, hogy a tervezet a kalinyinygrádi régió gazdasági fejlesztéseinek része, ez a terület pedig sajátos szerepet tölt be Oroszország életében. A kb. 800 ezer lakosú állam a balti-térségben helyezkedik el Lengyelország és a három balti állam között, gazdasági és technológiai szempontból Kalinyingrád a legfontosabb orosz városok, központok között szerepel. Másrészt az itt található Csernyahovszkiban nemrégiben indították be az elsősorban napkollektor gyártáshoz szükséges komponenseket előállító Enkor gyártóüzemet, ami akár évente 200 millió darab szilíciumostya előállítására lehet képes. Ehhez jön egy második, hasonló léptékű üzem, a kormányzat folyamatosan pumpálja támogatásokkal a térséget.
Az orosz sajtó a játékkonzol fejlesztési részleteit kutatva több, helyi fejlesztőcsapatot és szolgáltatót kérdezett meg arról, hogy mennyire lehet kifizetődő egy teljesen saját ökoszisztéma megalkotása, működtetése. A legenyhébb becslések szerint maga a fejlesztési, tervezési fázis 5-10 év közé tehető, a konkurens megoldásokhoz képest (már ha elérhetők lennének az országban) 15 évnyi lemaradással lehetne számolni. Árnyalja a képet, hogy azért annyira nem nehéz ám nyílt forráskódú rendszereket, hardveralapokat bevonni, és felhasználni egy lokális szolgáltatás megépítéséhez, de erről szintén nem ír részleteket a tervezet.
Annyi viszont biztos, hogy június 15. szerepel határidőként a terv mellett, vagyis ekkorra kell megvalósíthatósági dokumentációval igazolni az ötlet létét vagy szükségtelen mivoltát.