Az új GeForce-generáció megítélése az elődökéhez hasonlóan igen hullámzóan alakul az első hetekben, hónapokban. Ha visszaemlékszel, az RTX 40-es széria bemutatkozásánál a 4080-as variáns 12 GB-os kiadása okozott elég kellemetlen perceket az Nvidia számára. Az első körben törölt, majd később 4070 Ti-ként újjászülető termék végeredményben kiharcolta a helyét a kínálatban, a kialakult kommunikációs megbicsaklásra pedig ma már csak legyintünk egyet.
Nem biztos, hogy ennyire könnyen felejtjük a Blackwell architektúra kapcsán felmerülő, erősen kétes marketingüzeneteket és magyarázatokat a negyedik generációs DLSS-hez kötődően, és nagyon úgy fest, az árazási anomáliák az értékesítési lánc szerves részévé váltak. Miért probléma ez? Nos, a "nekünk fontosak a gamerek" mondat már üres frázis csupán, lebeg valahol a messzeségben, az Nvidia pedig igyekszik annyi képkockát rakni a szemeink elé - bármi áron - , hogy azok tökéletesen elfedjék a negatív visszajelzéseket.
Ebbe a hangulatba érkezik a GeForce RTX 5070 Ti, ami megint csak egy remek kártya lehetne. Sőt, a hardver egyébként ránézésre is az, a gondok a funkciók kommunikációjával, egyes gyerekbetegségek kezelésével és a sajtómegjelenések kedvéért kitalált ajánlott árakkal vannak.
Közel a felsőkategóriához
Jogos a kérdés, hogy mégis melyik felsőkategóriához hasonlítható az új RTX, hiszen ez már az a szint, ahol a korábbi kártyák és a versenytárs előző generációs példányai is megtalálhatók, miközben a GPU felépítése az 5080-asból ered. Az Nvidia természetesen tett róla, hogy az újdonságnak legyen helye a piacon, a boltok polcairól eltűntek az RTX 4080 és Super verziók, csak elvétve találni egy-két beragadt példányt. Az AMD azonban még lelkes, és az RX 7900 XT és XTX párosa nagyon erős ellenfélként van jelen, utóbbi a nagyobb VRAM miatt jövőbiztosabb választás lehet.
Aztán számításba vesszük a DLSS-t, és minden a feje tetejére áll. Értelmetlenné válik egy csomó összehasonlítás, a grafikonok teljesen átváltoznak, és igazából mindegy, hogyan nevezik az új GeForce-t, a képkockák nem hazudnak. Vagyis, attól függ, honnan nézzük, mert
a Multi Frame Generation épp kettészakítja a PC-s tábort:
sokan elfogadják és imádják, mások pedig fel vannak háborodva a trükk láttán. Az igazság pedig valahol a két álláspont között van, de ettől még nem könnyű megítélni az RTX 5070 Ti valós tudását.
Az RTX 5080-nal közös grafikus lapka impozáns, a letiltott számolóegységek pont oda lövik be a kártyát, ahol eddig a normál RTX 4080 tanyázott. Vagyis egy picivel több, mint amire az RTX 4070 Ti Super képes, de kellemes távolságban az RTX 5080-tól (aka RTX 4080 SUPER II). Pusztán az adatokat tekintve a kártya remek választásnak bizonyulhat, hiszen a számítási teljesítmény kielégíti a legtöbb játékos igényét, megkapjuk a 16 GB-nyi VRAM-ot, és ha kell, tudja a szemfényvesztő trükközést. Mi akkor a baj? Először nézzük meg közelebbről az Asus alkotását, mert a videokártya önmagában, pár apróságot leszámítva egész jól sikerült.
Príma köntösbe bújtatva
Kifejezetten örültünk annak, hogy az újdonság ezúttal nem a szétgyúrt ROG vagy TUF Gaming verzióban érkezett hozzánk. Az extra funkciók szépek és jók, de többen örülnek annak is, ha a kártya méretei végre nem túlzóak, és mini-ITX-es álom PC építésénél is számba vehető. A Prime felszereltségen látszik, hogy elsősorban a praktikumra gondoltak a tervezése során, a 2,5 kártyahelynyi térfogatban minden lényeges elem megtalálható. Például a remek háromventilátoros hűtés, ami ugyan nem annyira komplex és robusztus, mint drágább társain, de erre a GPU-ra bőven megfelelő.
Egyedül a légkavarók profilozásán lehetne javítani, a Performance BIOS használatakor olykor indokolatlanul hangos a működés, de cserébe hőfokokban nem lépünk a vörös zónába.
Megoldás a Quiet (Csendes) mód aktiválása, amiben a Prime szuperhalkká válik, de ha már felsőkategória, akkor sokan nyilván a maximumot akarják kipréselni a frissen beszerzett portékából. A hűtőhöz írható fel pozitívumként az új hűtőközeg használata a GPU és a bordázat között, a fázisváltós anyag jobb hőátadást és tartósságot kínál; legalábbis a gyártó állítása szerint. Az biztos, hogy a korábbi pasztázás több esetben nem teljesített jól, az új Asus kártyák ezen a téren is bizonyíthatnak.
Üzemfrekvenciákban nincs nagy meglepetés, a versenytársak hasonló tudásszintre belőtt kártyáival közel azonos órajeleket érhetsz el, a boost 2900 MHz-es szintje kellemes, némi finomhangolással 3 GHz fölé lőheted be a plafont. Szó sincs a kártya kínzásáról, a gyárilag megadott 300 W-os fogyasztási keretet csak picit kell túllépni ehhez, az üzem közbeni egyéb paraméterek pedig ekkor sem változnak meg jelentősen. Ez egyfelől az Asus mérnökeinek érdeme, a GPU maximális hőfoka ritkán lépte át a 70 Celsius fokos határt, és ezúttal a GDDR7 memóriamodulok sem mutattak szokatlanul magas hőmérsékleti adatokat. Sajnos ebben a kiépítésben nem elérhető a GPU Tweak hőtérképe és a tápellátást valós időben figyelő funkció, de itt nincs is szó extrém határértékekről, és talán a kábelezés miatt sem kell aggódnod.
Egyébként lenne miért, a csúcsmodelleknél sajnos megint előjöttek a csatlakozókat érintő leolvadásos jelenségek, a formátum pedig az RTX 5070 Ti-nél sem tér el. Régebbi tápegységek tulajdonosai a kártya dobozában található átalakítókábelt használhatják (3 db 8 tűs PCIe-csatlakozásra építve), az új tápok esetében pedig célszerű arra a típusra bökni a vásárlás során, ami ATX 3.1 szabványt támogat. Nem kell félni, pláne megijedni, de az is biztos, hogy ez a 12-tűs új kábelszabvány rettentő nehezen válik üzembiztossá.
Nehezen indul a PCIe 5.0 korszak
A ROG Astral GeForce RTX 5080 sebességét bemutató cikkünkben nem említettük, mert úgy véltük, átmeneti és egyedi problémáról lehet szó. A sajtómegjelenések java a referenciakártyáknál jelzett szokatlan működési rendellenességeket, a teszt publikálásig pedig nem kaptunk visszajelzést sem a tesztkonfigurációban használt alaplap gyártójától, sem az Asus-tól. Mint később kiderült, a kérdéseket nem is feléjük kell intézni, az Nvidia oldalán keresendő a válasz, illetve most már kijelenthető: a hibajavítás.
Erre pedig mihamarabb szükség van, mert a tesztalanyunk sem működött problémamentesen az X870E lapkakészletet használó alaplapban. Kizárólag akkor bootolt megfelelően, mikor manuálisan PCIe 4.0-ra állítottuk a bővítőhely működését. Tipikus átmeneti megoldás, a végleges gyógyírról azonban egyelőre nincs hírünk. Fontos megjegyezni, hogy nem minden konfigurációban jön elő a hiba, a Ryzen 7 9800X3D+AMD X670E/X870E platformot használók azonban legyenek körültekintőek vagy türelmesek. A teljesítményre nincs észrevehető hatással ez a kis beállítási változtatás, de ettől még nem néz ki jól a tünet, és csak szaporítja a negatívumok listáját.
Ezt leszámítva nem okozott meglepetést a használat, a kártya pillekönnyű a zászlóshajókhoz képest, így nincs szükséged külön tartóelemekre a beépítésnél. Ellenben, ha azt szeretnéd, hogy valamilyen módon kiegészítse a gondosan behangolt RGB-fényhatásokat, csalódni fogsz, a Prime ebben nem lesz partnered. Tekints rá úgy, mint az Asus "referencia kártyájára", ami a grafikus lapka tudására koncentrál, és megad mindent ahhoz, hogy az Nvidia által kért sebességet elérhesse játékokban és egyéb alkalmazásokban.
Megfelelő sebességbe kapcsolva
Generációk óta ugyanaz történik; a csúcsmodell olykor durvára sikerül, és mindenki elámul a számadatok láttán, de ahogy egyre lejjebb megyünk a palettán, minden egyes megahertznek és képkockának tűpontos helye van. Most sem történt másként, az RTX 5070 Ti-nek ugyanis nem az a feladata, hogy rekordokat döntögessen, sokkal inkább a termékkínálat szélesítésének egyik eszköze. Ráadásul teszi ezt úgy, hogy ha picit visszanézel a régebbi 70-es modellekre és azok indulóáraira, akkor azt láthatod, hogy az Nvidia elkezdte feljebb mozgatni a felsőkategória belépőpárosát.
Az árakról még beszélünk, most essen szó a teljesítményről. Mit is lehet erre mondani? Ha csak azt nézed, hogy a közvetlen elődhöz képest mire képes a kártya, akkor végül is járhat a zöld pipa. Az RTX 5080-hoz mért lemaradás nagyjából az RTX 4080 szintjére elég, ami egyébként azt is jelenti, hogy a Radeon RX 7900 XTX-hez közel teljesít az újdonság. Játéktól és ray-tracing módtól függ, hogy mennyire kicsik az eltérések, és picit halkan még azt is mondanánk, hogy RTX 4070 Ti-ről is megéri az upgrade.
Ahogy azt az RTX 5080-as cikkünkben láthattad, a DLSS4 és a többszörös képkockagenerálás együttes alkalmazásával "elszabadul a pokol", és az RTX 4090-nek is kellemetlen percei lesznek a technológiák teljes kihasználása során. Ha pedig valakinek csak ez számít, akkor a támogatott játékokban brutális a növekmény, és várhatóan egyre több címbe érkezik meg ez az új képkocka-trend.
Egészen hihetetlen, hogy az ún. "kamu képkockák" balhét elhalványítja egy másik, a teljes RTX-kínálatra jellemző probléma. Nem újkeletű a jelenség, csak amíg korábban kvázi mindenki egyetértett abban, hogy a nyerészkedők srófolják fel a minimális készletmennyiség miatti árakat, addig most az első perctől az Nvidia az, aki "érdekesen" keveri a kártyákat.
Venni vagy nem venni?
A válasz egyszerű: jelen körülmények között pont elég, ha csak nézegeted a bolti kínálatot, és legfeljebb elmorogsz pár szitokszót a látottak miatt. Már ha egyénként látsz bármit is készleten, aminek típusjelzésében az 5070-es szám szerepel. Jó ez a Blackwell architektúra, csak nagyon úgy fest, hogy a harmadik variáns kapcsán is igaz, hogy ez bizony egyelőre csak papíron létezik. Túlzásokba esünk? Nem igazán, nézd csak meg a hazai webshopok kínálatát.
Azon túl, hogy gyakorlatilag nincs kártya, az árak egészen extrém mozgásokat mutatnak. És főleg ez utóbbi, amiért most igazán lehet haragudni az Nvidiára. Kezdjük ott, hogy az ún. ajánlott végfelhasználói ár nagyobb kamu, mint a DLSS Multi-Frame Generation. A 749 USD-s ajánlott árat sehol sem sikerült betartani, ami viszont nagyobb baj, hogy az első tesztek publikálásakor egyes gyártók még ezt, az egyébként kedvezőnek mondható összeget kommunikálták, másnapra viszont a 900 USD-s szint vált érvényessé.
Értjük, ha MSRP szinten sem az Asus, sem pedig a többiek nem tudnak megfelelő árrést kialakítani, de a módszert ez az indok sem validálja. Visszatérve a hazai kínálatra, tesztünk szereplője 469.990 Ft-os árral indul, cserébe sehol sem vásárolható meg, várni kell az első példányok megérkezésére. Az egyik hivatalos Nvidia értékesítő partnernél az MSI Ventus 3X verziója már 529.990 Ft, míg máshol árak épp nincsenek, de a személyenként kizárólag 1 db értékesítésére vonatkozó felhívása szépen jelzi, hogy mi a valós helyzet.
Vagyis nincs mit megvenni, de ha lenne is, akkor az ár miatt nem ajánlott. Állítólag márciusra rendeződnek a készlethiány-problémák, de erősen kétséges, hogy az árak hirtelen megindulnak lefelé. Valamennyi reményt mutat egy Inno3D kiadás 379.990 Ft-os előrendelési ára, de dátum itt sem szerepel, hogy ez mikortól érvényes. Ezek ismeretében a GeForce RTX 5070 Ti mindaddig ígéretes felsőkategóriás modell, amíg egy tesztkártya tudásáról és sebességéről beszélhetünk. Felhasználói, upgrade-re váró játékos szemével nézve azonban ez egy katasztrófa jelenleg, és a hírek szerint a normál RTX 5070-nel kapcsolatban sem számíthatunk túl sok jóra.