Ahogy arról korábban itt a PCW hasábjain is beszámoltunk, az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma trösztellenes eljárást folytat a Google ellen, amely az azonos nevű kereső megdönthetetlennek tűnő monopolhelyzete és az abból eredő piaci torzulások körül forog.
Az eljárás során korábban a Microsoft első embere, Satya Nadella is vallomást tett, aki a rivális Binget képviselve panaszkodott egy sort arra, hogy a gyakorlatban lehetetlen felvenni a versenyt a Google-le, mivel az embereknek annyira az életük részévé vált a szolgáltatás. Szerinte ezen csak az alapértelmezett beállítások megváltoztatása segíthet, ám a keresőóriás óriási összegeket áldoz arra, hogy az ő megoldása élvezze ezt az előnyt.
Most pedig az is kiderült, hogy pontosan mennyibe kerül ez a stratégia, miután a tárgyalást vezető Amit Mehta bíró a vállalat tiltakozását visszautasítva kötelezte a Google-t a számok nyilvánosságra hozatalára. A Bloomberg hírügynökség beszámolója szerint a cég 2021-ben már 26,3 milliárd dollárt fizetett más szereplőknek, hogy a Google legyen az alapértelmezett kereső.
A pénz "oroszlánrészét" az Apple kapta, amiért az almás eszközökön is a Google köszönti a felhasználókat. A számokat a keresőóriás egyik alelnöke, Prabhakar Raghavan mutatta be, aki elmondta, hogy az alapértelmezésért fizetett díj teszi ki a költségeik legnagyobb részét, de még ez is eltörpül a szintén 2021-ben összehozott 146,1 milliárd dolláros nyereség mellett. Az alábbi ábra azt mutatja, hogy miként nőttek a Google bevételei (narancssárga) és az alapértelmezésért fizetett összeg (szürke) 2014 és 2021 között.
A vállalat beszámolója segít tisztába tenni, milyen hatalmas üzlet az Apple számára a Google-kereső alapértelmezése, annál is inkább, mivel a hivatalos adatok messze túlszárnyalják a korábbi, évi 15 milliárdos díjat saccoló becsléseket. Amíg azonban a bevételek is lendületesen növekednek, addig a Google számára mindig jó befektetés lesz az előny biztosítása.