Nincs idő főzni? Inkább pihennénk ahelyett, hogy a konyhában állnánk? Mire elérkezik az ebédszünet, már azt szeretnénk, ha kéznél lenne a forró étel? Rengeteg oka lehet annak, hogy szakácstudományunkat átmenetileg vagy teljesen félrerakva az éttermek kínálatát kutatjuk reggelink, ebédünk vagy vacsoránk beszerzése érdekében, a koronavírus-járvány miatti biztonsági intézkedéseket követően pedig az egészségünk féltése is a házhoz rendelésre ösztönöz.
Noha hazánkban számos képviselője akad az ételek házhoz szállításának, köztük csupán két nagyobb titán van, amelyek szolgáltatása elérhető az ország több pontján is, alkalmazásuk pedig minden kétséget kizáróan megüti a felhasználói mércét: ezek a Netpincér és a Wolt. Mindkettő folyamatosan megújul, számos érdekes opcióval rendelkezik, szóval technikai értelemben párharcuk azt is megmutatja, mit várunk 2021-ben egy házhozszállító szolgáltatás appjától.
Most ezt a két appot állítottuk szembe egymással, több kritériumot is figyelembe véve. Értékeltük a használhatóságot, szállítási címünk és profilunk menedzselhetőségét, a fizetési lehetőségeket, a futárkövetést és a problémamegoldási opciókat is. Az összesítésnél figyelembe vettünk olyan kényelmi funkciókat is, mint a borravaló beállítása, az érintkezésmentes kiszállítás, a barátok meghívása vagy éppen a kihívások teljesítése.
Netpincér
A Netpincér alkalmazása átlátható, világos felülettel bír (a sötét mód még hiányzik), amely alapból magyar, de angolra is átállítható. Több kategóriában (kiemelt, korábbi választások, közelben, összes) ajánl éttermeket, és praktikus módon már előnézetben is mutatja, hogy mennyibe kerül a kiszállítás a címünkre. Természetesen rendelkezik keresésfunkcióval, amivel többfajta szűrőt állíthatunk be, így kereshetünk konyhatípusokra (például amerikai, görög, magyaros vagy hamburger), fizetési módokra (SZÉP-kártyás vagy készpénzes fizetésre is), ingyenes kiszállításra, sőt árra is.
Böngészésünk során megjelölhetjük kedvencként a már bevált éttermeket, és egy ötcsillagos skálán értékelhetjük rendeléseinket. Profilunkon az alapadatokat adhatjuk meg, kiszállítási címekből viszont többet is létrehozhatunk, és felcímkézhetjük munkahelyinek, otthoninak vagy bármi másnak. Külön feltüntethetjük az emelet és a lakás mellett a kaputelefont is, valamint a futárnak hagyhatunk megjegyzést, amire tapasztalataink szerint odafigyelnek. Az éttermek menüjének fürkészésekor láthatjuk, hogy várhatóan mennyi időbe fog kerülni, amíg kézhez kapjuk az ételt, a megrendelés folyamata pedig meglehetősen egyszerű. Ennek keretében az általános adatok kitöltése mellett választhatjuk az érintkezésmentes kiszállítást is, hiánypótló funkcióként előre meghatározhatjuk a futárnak szánt borravalót, megadhatunk többfajta fizetési módot (hitel- vagy bankkártyát, készpénzt és OTP, K&H, illetve MKB SZÉP-kártyát), és jelezhetjük áfásszámla-igényünket.
A procedúra leglényegesebb része mégis maga a kiszállítás. Ha leadtuk rendelésünket, egy külön felület jelzi, hogy éppen hol tart az ételünk, valós időben követhetjük nyomon a folyamatokat és a megsaccolt hátralévő időt. Ha a futár elindult csomagunkkal, akkor az értesítési felület átvált egy minitérképre, ahol kisebb ugrásokkal ugyan, de általánosságban követhető az útvonala.
A tesztelés csúcsidőben, ebédidőszakban zajlott egy közeli KFC-ből, a futár pedig a megadott idő alatt szállította le a rendelést, a gyorsaságnak köszönhetően a mínuszok ellenére az étel nem hűlt ki. Abban az esetben, ha a feltüntetettnél jóval többet kell várni, netalántán nem azt kaptuk, amiért fizettünk, vagy bármilyen más kellemetlenség adódik, többfajta problémamegoldási opció is választható, így többek között chaten és telefonon keresztül is felvehetjük a kapcsolatot az illetékesekkel.
Nem mehetünk el szó nélkül az extrák mellett sem, ugyanis teljesíthetünk különböző kihívásokat, és ezekkel pontokat gyűjthetünk, amiket a nyereményboltban kuponokra is beválthatunk. Emellett a barátok meghívásával ők is, mi is kedvezményhez jutunk (link és QR-kód is rendelkezésre áll).
+ szűrős keresés, kényelmi funkciók, többfajta fizetési mód, kihívások
- nincs sötét mód, kevés beállítás
Wolt
Világos, könnyen áttekinthető dizájnnal rendelkezik, a közösségi médiás alkalmazásokban népszerű sötét mód viszont itt sem létezik. Alapból magyar, de hasznos funkcióként az éttermek menüjét lefordíttathatjuk a gép segítségével akár angol, német, francia vagy orosz nyelvre is - előfordulnak apróbb hibák, de így is képet ad a kínálatról. Az app főoldala több kategóriában ajánl éttermeket (például ebéd a közelben, újak, népszerűek, legjobbra értékeltek), tájékozódhatunk különböző konyhatípusok (mint a burger, a magyaros, a saláta vagy a sushi) alapján is. Természetesen van külön dedikált keresési felület, amely inkább címszavakkal segíti a vadászatot, a szűrőket beépítették a Felfedezés felületébe, így például külön szekciót kaptak az alacsony áras helyek.
A főoldalon nem a kiszállítás árát, hanem a várható időtartamot listázza a megszokott mutatók mellett, kedvenceink szívecskézése pedig az étteremnézetben kapott helyet. Tetszetős megoldás, hogy közös rendelést is leadhatunk, ezáltal a link megosztásával a vendégek kiválaszthatják a nekik szimpatikus fogásokat (ez bulik, munkaebéd, családi vacsora alkalmával is hasznos lehet, amikor épp nincs járvány).
A profil menedzselése kissé fapadosnak érződik az alkalmazásban, címekből viszont van lehetőség otthonit, munkahelyit és egyebet létrehozni a legfontosabb adatokkal, továbbá a térképnézeten azt is megadhatjuk egy helymutatóval, hogy merre található a bejárat. A megrendelés menete egyszerű, a fizetési módok közül viszont csak kártyás lehetőség elérhető (a SZÉP-kártyás vásárlás sem opció). Áfásszámla-igényünket a profilon belül, a fizetési módoknál lehet beállítani. A kényelmi funkciók között helyet kapott az érintkezés nélküli kiszállítás (ez az alapértelmezett) és a borravaló adása is.
A rendelés leadása után egy külön felületen követhetjük, hogy éppen mely szakaszában jár az étel. A minitérképet folyamatosan láthatjuk, a képernyő alsó részében pedig a fázisokat és a megtippelt hátralévő időt jelzi a rendszer, néhol jópofa szövegek kíséretében. A futár elindulásakor valós időben követhetjük útvonalát egyenesen a címünkig, a funkció működése gördülékenynek tűnik.
A tesztelés ebben az esetben is csúcsidőben, ebédidőszakban zajlott egy közeli Zingből: a futár a megadott idő alatt teljesítette a rendelést, a végeredmény ezúttal is meleg étek és boldog vásárló. Ezt követően rendeléseink értékelése több dologra is kitér: rákérdez elégedettségünkre az étel és a szállítás kapcsán, valamint címszavakban arra is, hogy miben szeretnénk fejlődést tapasztalni.
A problémamegoldásra többfajta opció áll rendelkezésre, míg az extrák között helyet kaptak a promóciós kódok és a barátok meghívásával szerezhető Wolt-kreditek, amelyekkel mi és pajtásaink is kedvezményt kaphatnak. Praktikus, hogy ajándékkártyával is meglephetjük ismerőseinket.
+ pontos futárkövetés, közös rendelés, menüfordítás, ajándékkártya
- kevés fizetési mód, nincs sötét mód
Verdikt
Felhasználói felület:
Bár a Netpincér pár éves előnnyel rendelkezik a Wolttal szemben, az értékelésbe nem számítottuk bele, hogy mióta tevékenykednek, hány városban érhetők el, vagy mennyi futárral rendelkeznek. Azt viszont annál inkább, hogy mennyire egyszerű az appok használata, és hogy átlátható-e a felületük. Mindkettőben könnyedén és zavartalanul böngészhetünk, már a nyitóoldalon megtaláljuk a legfontosabb információkat (kiszállítás ideje és/vagy ára, éttermek értékelése, árkategória, konyhatípus). A Netpincér kevesebb kategóriát tár elénk, de részletesebb a keresője, a Wolt pedig több szekciót sorakoztat fel, de címkékre korlátozódik a keresése. Míg előbbiben profilunk írható át könnyebben, utóbbinál a beállításokból van több. A dizájn uralkodó színvilága egyöntetűen a fehér, alternatívát egyiknél sem találtunk. Az eredmény itt döntetlen.
Rendelés, fizetés:
Közös nevező, hogy a rendelések menete gördülékeny, a fontosabb adatok megtalálhatók egy helyen. Speciális kéréseink, allergiáink és megjegyzéseink jelzése nem ütközik akadályba. A kiválasztott termékek és a szállítási címek egyaránt könnyen menedzselhetők, a fizetési módok esetében viszont vannak eltérések. A Netpincérnél többfajta lehetőségünk van kiegyenlíteni a költségeket, és a - több típusú - SZÉP-kártyás vásárlás is támogatott, míg a Woltnál a bankkártyára korlátozódnak lehetőségeink. Elégedettségünkre mindkét cég egyformán kíváncsi, de vannak eltérések az értékelésekben. A fizetési módok miatt ezt a pontot a Netpincér kapta.
Futárkövetés:
A képernyőképek informatívak, a fázisok jól nyomon követhetők, és probléma esetén a segítség is azonnal kéznél van egy-egy chat képében. A futárok minitérképes lekövetése a Netpincérnél és a Woltnál is többnyire gondtalanul működik, utóbbinál viszont kicsit pontosabbnak érződik. Valószínűleg eltérő évszakokban, időszakokban és változó szituációkban másképp alakult volna a kiszállítás, ám a tesztelés során mindegyik futár időben teljesítette a feladatot, és nem hűlt ki az étel sem. Ezt a versenyt egy hajszálnyival a Wolt nyerte a pontosabb követés miatt.
Kényelmi funkciók:
Jó hír biztonságérzetünknek, hogy a Netpincér és a Wolt is kiemelt figyelmet fordít az érintkezésmentes szállítás lehetővé tételére. Mindkettőnél lehetőség van előre borravalót adni a futárnak, és az áfás számla sem akadály számukra (a Woltnál előre be kell állítani a fizetési módoknál), továbbá kiválaszthatjuk kedvenc éttermeinket is. A Netpincérnél a teljes app nyelvét állíthatjuk angolra, a Woltnál a menüket fordíttathatjuk le. Szintén döntetlen.
Extrák:
Az alkalmazások megegyeznek abban, hogy barátaink meghívásával kedvezményekhez (kuponokhoz vagy kreditekhez, egyre megy) juthatunk, viszont akadnak egyedi megoldásaik is. A Netpincérnél a kihívások teljesítésével játékosságot csempésznek a rendelésekbe, a Woltnál pedig ajándékkártyával lephetjük meg szeretteinket, ismerőseinket. A különböző megközelítések miatt nem lehet egyértelmű győztest hirdetni a kategóriában, marad a döntetlen.
Összesítés:
A tesztelésből kiderült, hogy az alapokat tekintve az alkalmazások megegyeznek, és egyformán kiszolgálják azokat a felhasználókat, akik gondtalanul, zökkenőmentesen szeretnének ételt házhoz szállíttatni. A szélesebb körű vizsgálat azonban mindkét oldalon rávilágított a hiányosságokra és a vásárlók különböző megközelítésére. A fizetési módok tekintetében egyértelműen a Netpincér diadalmaskodott, futárkövetésben pedig a Wolt bizonyult jobbnak egy biciklinyomnyival, a többi kategóriában viszont fej-fej mellett haladtak. Mindkettejüknél üdvözölendő az érintkezésmentes szállításra és az előzetes borravalóadásra való törekvés, valamint a barátokkal igénybe vehető kedvezmények, ám míg a Netpincér a kihívásokban és a SZÉP-kártyában látja az extra értéket, addig a Wolt a közös rendelésben és az ajándékkártyákban próbál újat mutatni. Ennek fényében mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy melyiküknek szavaz bizalmat.
További hasznos teszteket, remek teljes verziós programokra, biztonsági szoftverekre és értékes PC-játékokra számíthatsz, ha beszerzed a 2021/02-es PC World magazint!