Hirdetés

Hiába a hype, az emberek nem használják a mesterséges intelligenciát



|

Egy friss kutatás szerint jelenleg jóval nagyobb az AI eszközök füstje, mint a lángja.

Hirdetés

A ChatGPT 2022 novemberi megjelenését követően óriási láz robbant ki a gépi tanuláson alapuló generatív mesterséges intelligencia körül, amely a jelentős mennyiségű feldolgozott adat segítségével változatos feladatokat képes elvégezni, legyen szó munkáról vagy olyan kreatív jellegű kihívásokról, mint például egy vers, egy dal vagy egy kép létrehozása.

Arról még jelentős viták dúlnak, hogy ez hosszabb távon negatív irányba befolyásolja-e az életünket, például az elérhető munkahelyek számát, az álhírek elleni harcot vagy akár a környezetvédelmet (az AI-t működtető szerverek óriási energiaigénnyel bírnak) illetően, a jelek szerint viszont mindeközben az emberek nagy része magasról tesz az egész felhajtásra.

A Reuters Institute és az Oxford Egyetem ugyanis nemrég közzétett egy kutatást, amely arról árulkodik, hogy habár manapság a csapból is a mesterséges intelligencia folyik, a felhasználók egyelőre nem igazán repültek rá az ezen alapuló eszközökre. A felmérés részeként 12 ezer embert faggattak ki az AI kapcsán hat országban (Egyesült Királyság, Franciaország, Dánia, USA, Japán, Argentína), a kérdések pedig a ChatGPT-re koncentráltak, mivel minden valószínűség szerint ez a legismertebb AI-szolgáltatás.

Hirdetés

Ennek ellenére csak a résztvevők nagyjából 50 százaléka hallott az OpenAI chatbotjáról, és országtól függően mindössze 1-7 százaléknyi válaszadó nyilatkozta azt, hogy napi szinten használja is a szöveggenerátort. Az azonos technológián alapuló Microsoft Copilot, valamint a nagy rivális Google Gemini esetében még hervasztóbb a helyzet, ezeket ugyanis csak fele-harmadannyian veszik igénybe, mint a ChatGPT-t.

Az óriási médiavisszhang tükrében sokakat meglephet, hogy a kutatási alanyok átlag 20-30 százaléka egyetlen generatív AI-eszközt sem tudott megnevezni, az viszont már kevésbé váratlan, hogy a ChatGPT elsősorban a fiatalok körében népszerű: a megkérdezett 18-24 évesek 56 százaléka válaszolta, hogy legalább egyszer használta már a chatbotot, míg az 55 feletti korosztályban mindössze 16 százalék ez az arány.

Egyelőre tehát nem mondhatni, hogy a szolgáltatás széles körben a mindennapok részévé vált volna, pedig már másfél éve elérhető, ingyenes hozzáférési lehetőséggel számítógépeken és okostelefonokon egyaránt. Dr. Richard Fletcher, a jelentés vezető szerzője ezt a BBC-nek nyilatkozva úgy foglalta össze, hogy a mesterséges intelligencia körüli hype és a közérdeklődés "nincsenek összhangban" egymással.

A kutatás mindazonáltal azt is rögzítette, hogy a megkérdezettek túlnyomó része szerint az AI nagy hatással lesz a társadalomra a következő 5 év során, illetve azok is többségben vannak, akik szerint a generatív technológia jobbá teszi majd a saját életüket. A társadalmi változásokat illetően viszont azok voltak többen, akik inkább negatív következményekkel számolnak.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.