Habár a mesterséges intelligenciás fejlesztések kapcsán leginkább az OpenAI, a vele összebútorozott Microsoft és a Google újdonságaitól hangos a sajtó, mindeközben a közösségi médiás óriás Meta is nagyban épít a generatív technológiára, ebből a szempontból pedig most új korszakba lép a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa.
Mark Zuckerberg ugyanis az Instagramhoz tartozó Threads felületén jelentett be néhány fejlesztést, amelyek kiszélesítik a Meta AI-szolgáltatásainak palettáját, látványosan felvéve a versenyt az eddig hangosabb konkurenciával.
Az offenzíva kulcsa az új Meta.ai weboldal, ahol egyetlen helyen érhetjük el a Meta AI-megoldásait, köztük egy ChatGPT-szerű asszisztenssel és egy saját képgenerátorral. Ami a továbbfejlesztett, nyílt forráskódúvá tett LLama 3 nagy nyelvi modellre épülő csevegőt illeti, ezt az Instagram, a Facebook és a WhatsApp keresőibe is beépíti a vállalat. A Meta.ai és a közösségi médiás integráció azonban egyelőre csak az Egyesült Államokban és néhány egyéb országban (pl. Kanada, Új-Zéland, Dél-Afrika, Nigéria) érhetők el, a későbbi bővítés ígéretével.
A The Verge-nek nyilatkozva Zuckerberg azt mondta, hogy a Meta AI a világ legintelligensebb szabadon hozzáférhető mesterséges intelligencia alapú asszisztense szeretne lenni, s hogy szerinte ezt az új LLama 3 modellel lényegében sikerült is elérnie. A technológia két nyílt forráskódú változata 8 milliárd, illetve 70 milliárd paramétert kezel, később viszont egy több mint 400 milliárd paraméterre tervezett verzió is debütálni fog. Nagyon leegyszerűsítve minél magasabb ez a szám, annál összetettebb, kifinomultabb a modell.
A leglátványosabb viszont egyértelműen az Imagine néven futó integrált képgenerátor, amely a hasonló szolgáltatások nyomdokain járva szöveges parancsokkal alkotja a kompozíciókat, azokkal ellentétben viszont a szemünk előtt rajzolja őket, ahogy írjuk az utasításokat. Az 1280x1280 pixelben elkészült képeket utólag tovább szerkeszthetjük, és akár egy néhány képkockából álló mozgó GIF-et is generálhatunk belőlük. A visszaélések elkerülése érdekében minden generált tartalmon ott virít az "Imagined with AI" vízjel.
A Metának mindebben az az üzlet, hogy a Meta.ai szolgáltatásai csak a Facebook-fiókunkkal belépve használhatók, vagyis a cég az itteni tevékenységünket is monitorozza, alkalomadtán felhasználva azt a célzott hirdetéseknél. A vállalat mesterséges intelligenciára alapozott újdonságairól Zuckerbergék hivatalos közleményében olvashatsz bővebben, ahol további GIF-ek is illusztrálják az új generatív megoldásokat.