Elette sem volt épp népszerűtlen szolgáltatás, de a koronavírus-járvány hatására tömegek próbálták ki azt, ami korábban talán eszükbe sem jutott: házhoz szállíttatták az ételüket, és sokan közülük a pandémia lecsengésével is úgy döntöttek, ügyfelek maradtak. A korábbi évekhez képest megnövekedett keresletet pedig nemcsak újabb ételfutárok felfogadásával igyekeznek kiszolgálni a cégek, hanem drónok bevetésével.
Az Amazontól a Google-ig számos techvállalatot foglalkoztat a drónos kézbesítés kihívásainak és nehézségeinek leküzdése, de pár éve a Pizza Hut is belevágott egy pilot projektbe Izraelben a Dragontaillel közösen.
Hasonlóra készül most a korábban Foodpandaként ismert Foodora anyavállalata, a Magyarországon is tevékeny Delivery Hero. A cég közleménye szerint Svédországban drónos ételkiszállítást indít a Foodora az Aerit dróngyártóval és a Tele2 telekommunikációs vállalattal együttműködve, ez lesz az első ilyen szolgáltatás Európában.
Az Aerit drónjait a Foodora technológiai platformjába integrálják annak érdekében, hogy a kiszállítási élmény minél hatékonyabb és zökkenőmentesebb legyen. A rossz időben (szélben, esőben, hóban) is üzemelő drónok hatótávja 12 km, teherbírása pedig 4 kg. Első körben a Stockholmhoz közeli, erősen tagolt Värmdö-szigeten honosítják meg a drónos házhoz szállítást, amivel a Foodora az szeretné elérni, hogy a nehezen megközelíthető területeken is ugyanolyan színvonalú szolgáltatást kapjanak az ügyfelek, mint a nagyvárosokban.
"A gyors házhoz szállítás számunkra demokratikus kérdés"
idézi a közlemény Daniel Gustafsson Raba, a svéd Foodora logisztikai igazgatója szavait, aki így folytatta:
"Bárhol is tartózkodik az ember az országban, lehetővé kell tenni, hogy gyorsan hozzájusson ahhoz, amire szüksége van, például gyógyszerekhez vagy a napi bevásárláshoz. Ez a lehetőség nem csak azok számára kell, hogy elérhető legyen, akik a nagyvárosokban élnek."
Na de mi a helyzet a nálunk? - merülhet fel ezen a ponton a kérdés, amire Garay Péter, a Foodora Magyarország operatív igazgatója adott választ. Szerinte nincsenek nálunk extrém nehezen megközelíthető városrészek, települések, ugyanakkor a jövő logisztikáját elképzelhetetlennek tartja a Foodora alakító részvétele nélkül. Úgy véli, mindig is nélkülözhetetlenek lesznek a futárpartnerek, a technológiai innovációk pedig nem a helyettesítésüket szolgálnák, hanem a munkájukat könnyítenék meg.
"Olyan területeken tudjuk elképzelni az automatizációt, amely a futárok számára is könnyítést jelenthet: például egy nagyobb irodaházban, vagy zárt campuson, ahol több perc is lehet, amíg a futár megtalálja a vásárlót vagy az ajtót, pedig már úton lehetne a következő rendelésért. Ezekben a helyzetekben hasznos lehet egy az adott helyszínre optimalizált robot, amely átveszi a recepción a rendelést a futártól, és azt a megfelelő ajtóhoz, vagy akár az íróasztalhoz viszi, miközben melegen tartja"
- fogalmazott Garay Péter.