Bebizonyították, hogy Einstein nem tévedett a fekete lyukak kapcsán

Fontos felfedezést tettek a világegyetem egyik legrejtélyesebb jelensége kapcsán.

Habár a történelem egyik legnagyobb tudósának tartott Albert Einstein már csaknem hetven éve halott, a fekete lyukak létezését sikerrel megjósoló elméleti fizikus megállapításai ma is munkát adnak az asztrofizikusoknak. Ezt bizonyítja az a friss brit felfedezés, amivel a relativitáselmélet atyjának egy fontos jóslatát sikerült igazolni.

Einstein egyik elmélete szerint a fekete lyukak közelében olyan erős a gravitáció, hogy a részecskék itt már nem tudnak biztonságos körpályát követni, hanem óriási, a fénysebességet is megközelítő sebességgel zuhannak az objektum felé, most pedig kiderült, hogy valóban létezik ez az úgynevezett zuhanási régió.

A The Independent beszámolója alapján ezt az Oxfordi Egyetem kutatói igazolták röntgensugaras adatok elemzésével, bebizonyítva, hogy Einstein nem tévedett a gravitáció kapcsán.

"Einstein elmélete megjósolta, hogy a végső zuhanás létezik, ám ez az első alkalom, hogy sikerült is kimutatnunk, hogy megtörténik. Úgy gondoljuk, hogy ez izgalmas új fejleményt jelent a fekete lyukak tanulmányozásában, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy megvizsgáljuk ezt a végső területet körülöttük. Csak így érthetjük meg teljesen a gravitációs erőt."

- méltatta a felfedezést Dr. Andrew Mummery, az Oxfordi Egyetem Fizika Tanszékének munkatársa. A vizsgálatban résztvevő tudósok úgy vélik, hogy az Oxford Academic Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban megjelent tanulmányuk véget vet a szakmai körökben évtizedek óta dúló vitáknak a zuhanási zónák létezéséről.

Az oxfordi kutatók éveken keresztül dolgoztak a felfedezéshez szükséges modell kidolgozásán, amihez röntgenteleszkópok és a Nemzetközi Űrállomás (ISS) adatait használták fel. Az eredmény kapcsán Mummery azt is elárulta, hogy egy második oxfordi csapat még ebben az évben közel kerülhet ahhoz, hogy felvételeket készítsen nagyobb, távolabbi fekete lyukakról.

Akit érdekel a téma, annak érdemes lehet vetni egy pillantást a NASA májusban megosztott filmjére is, amely látványosan lemodellezte, milyen is lenne belezuhanni egy fekete lyukba.