A Microsoft alaposan megkésve, 14 évvel a Yahoo Search és 11 évvel a Google után jelentkezett be a keresők versenyébe, amikor 2009-ben útjára indította a Binget. A redmondiak szolgáltatása jó eséllyel ezért sem tudta megszorongatni a piacot leuraló Google-t, a helyzeten pedig egyelőre az sem látszik változtatni, hogy a ChatGPT-ből ismert funkciók villámgyors integrálásával lényeges technológiai előnyre tett szert a platform az MI terén.
Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma jelenleg trösztellenes pert folytat a Google ellen, amely fényt derített rá, hogy a Microsoft néhány éve súlyos összegeket fizetett volna az Apple-nek, ha cserébe a Bing lehet az alapértelmezett kereső a milliók által használt iPhone-okon. A cupertinóiak azonban végül a Google-lel hosszabbítottak szerződést, amire most maga a Microsoft-vezér Satya Nadella is reflektált.
A 2014 óta regnáló vezérigazgató a keresőóriás monopolhelyzete körül folyó pereskedés meghallgatási szakaszában tett vallomást, a The Wall Street Journal beszámolója alapján úgy nyilatkozva, hogy az Apple és a Google partnersége ellehetetlenítette a konkurenciát.
"Reggelente felkelsz, fogat mosol, és a Google-lel keresel. A szokások ilyen szintű beágyazódásával csak az alapértelmezés megváltoztatása hozhatna változást."
- véli Nadella, aki szerint a Google a 90% feletti piaci részesedésével olyan helyzetbe került, amivel hatékonyan tudta tökéletesíteni a keresési találatait, még jobban megerősítve a saját monopolhelyzetét. A vezető szóhasználatával élve ezért egyszerűen "kamu", hogy van választásunk a keresőpiacon.
Nadella emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kételyeinek is hangot adott. A redmondiak több mint 10 milliárd dollárt fektettek a ChatGPT mögött álló OpenAI-ba, így ma már a Bingben is elérhetők a fejlett chatbot és a DALL-E képgenerátor képességei, míg a Google saját technológiája, a Bard továbbra is csak tesztüzemmódban fut, a tapasztalatok alapján pedig nem is biztosít a Bing Chatét megközelítő minőségű válaszokat.
A Microsoft első embere viszont szkeptikus annak kapcsán, hogy ez elég lehet-e a monopólium megdöntésére: a CEO úgy véli, hogy hiába az új keresési élmény, a Google jóval szélesebb körű elérése továbbra is megakadályozhatja a piaci erőviszonyok átformálását.