Ugyan csak az év végén érkeznek meg a vásárlókhoz az első példányok a július közepén bejelentett Steam Deckből, de értelemszerűen a cég mérnökei már évek óta dolgoznak a Valve hordozható számítógépén. Erről a fejlesztési időszakról és a platform lehetséges jövőjéről is mesélt a cég két munkatársa egy, a Rock Paper Shotgunnak adott interjúban.
Szóba került például a Steam Deck eredete kapcsán, hogy már a korai hardveres próbálkozásai közben sokat gondolkodott a Valve egy hordozható PC-n, ám csak nemrég érkezett meg az a technológia, ami lehetővé tette, hogy elérjék a kitűzött céljaikat.
"Az nem foglalkoztatott, hogy egy olyan hordozható eszközt készítsünk, amivel nem játszhatsz minden, a Steamen lévő játékkal. Dobálóztunk olyan ötletekkel is, ami egészen más architektúrára épült - és nem egy x86-os PC-s megoldás volt - de ez nagyban eltért volna egy eszköztől, ami a Steamen már most ott lévő játékok futtatására van kitalálva."
"Szóval csak nem sokkal ezelőtt, ahogy az AMD-vel együtt dolgoztunk, gondoljuk azt, hogy lehetővé vált egy olyan termék piacra hozatala, ami olyan teljesítménnyel bír, hogy akár a legújabb AAA játékokat is jól futtassa, tényleg kicsi az eszköz, és tudod, játék közben nem olvad meg. Nagyon elégedettek vagyunk azzal, amit sikerült elérnünk, és azt gondolom, hogy ha ezt csak néhány évvel korábban is próbáltuk volna meg, sokkal nehezebb lett volna."
- mondta Greg Coomer, a Steam Deck egyik tervezője.
Coomer és kollégája, Lawrence Yang emellett elmondták azt is, a hardverfejlesztésről meg kellett tanulniuk, hogy nem állhatnak hozzá úgy, mint a szoftverek készítéséhez. Ugyanis míg a programkódjukat gyorsan és gyakran fejleszthetik és frissíthetik, addig egy kézzel fogható termék esetében nem hagyatkozhatnak ilyen gyakori újításokra. A folyamatos technikai fejlődés miatt ez pedig komoly dilemma elé állította a Valve szakembereit.
"Mindig azon gondolkodsz, hogy »Ó, ha várunk még fél évet, vagy néhány hónapot, akkor betehetnénk ezt és ezt az alkatrészt.« De azt gondolom, ahogy Greg is mondta, néhány éve még nem tudtuk volna megcsinálni ezt az eszközt, mert vagy túl nagy, túl energiaéhes, vagy túl forró lett volna"
- mondta Yang, aki kiemelte, hogy az AMD-től kapott APU hozta meg azt a technológiai előrelépést, amire szükségük volt a Steam Deck megalkotásához.
"(...) az volt a kérdés, hol húzod meg a vonalat [és véglegesíted az eszközt], ez a Valve-nál extrán érdekes, mert sokunk úgy szeretné kezelni ezt, mint egy platformot, amit akkor fejlesztünk, amikor szeretnénk, szóval, tudod, miért is ne fejlesszünk mondjuk háromhavonta? Nyilván ez nem lenne a legjobb sem a játékfejlesztők, sem a vásárlók szempontjából. Már a jövő felé tekintgetünk, mert azt gondoljuk, ez egy hosszú életű termékcsalád lesz, szóval nyílván, gondolkodunk, mit építenénk legközelebb, és kezdünk tervezni ebbe az irányba. Még nincs terv a Steam Deck 2-re, de ezen a vonalon gondolkodunk és beszélünk róla, hol húznánk meg a vonalat a következő eszközünkhöz"
- tette hozzá Coomer.
Nyílván sokan ezt a 4K-s gamingnél tennék meg, amiről elmondták a Steam Deck alkotói, hogy külső monitoron már az idén kiadásra kerülő verzióval könnyedén lehetséges, igaz, ehhez a grafikai beállításokat sok játék esetében lejjebb kell majd tekernünk. A hordozható gamer PC megalkotása során viszont egyáltalán nem volt céljuk ez a felbontás, ugyanis a Steam Deck saját kijelzőjének méretéhez nem igazán szükséges a 4K által biztosított pixelsűrűség. Viszont ez a prémium felbontás ellehetetlenítette volna, hogy olyan kicsi és energiatakarékos eszköz szülessen, mint a nemrég bemutatott PC. Kiemelték továbbá, hogy a Steam Deck szoftverén keresztül a Steam Deck 2 megjelenése előtt is hozhatnak majd izgalmas újdonságokat hordozható gépükre.