A november végén megjelent ChatGPT jött, látott és győzött, hiszen a komplex szövegek megalkotására képes chatbotra napokon belül széles tömegek repültek rá, a Microsoft pedig egy több milliárd dolláros befektetéssel jelezte, hogy ebben a technológiában látja a webes kereséseket domináló Google legyőzésének kulcsát.
Miközben az OpenAI már gőzerővel dolgozik a szolgáltatás még kifinomultabb eredményekkel kecsegtető fizetős verzióján, nemrég a Meta mesterséges intelligenciáért felelős csapatának első számú tudósa is véleményt nyilvánított a ChatGPT-ről, igyekezve mérsékelni az azt övező áhítatot.
Yann LeCun egy videokonferenciás beszélgetésen vett részt, ahol a The New York Times újságírója szegezte neki a kérdést, hogy az MI-be szintén rengeteg pénzt ölő Metától láthatunk-e ahhoz fogható áttöréseket, mint amit az OpenAI vitt véghez az akár esszék és novellák írására is bevethető chatbottal. A ZDNET beszámolója alapján a vezető erre az alábbi, nem túl lelkes nyilatkozattal kommentálta a ChatGPT menetelését:
"Az alapjául szolgáló techológiák tekintetében a ChatGPT nem különösebben innovatív. Habár a nagyközönség így látja, valójában semmi forradalmi nincs benne. Csak jól van összerakva, szépen lett megcsinálva."
- tartja LeCun, aki szerint az OpenAI mellett még a Google, a Meta és vagy féltucatnyi startup is rendelkezik a chatbothoz hasonló technológiákkal, így a ChatGPT üzemeltetőjének nincs különösebb előnye a konkurenciával szemben. Az MI-tudós mindezt lényegében azzal indokolja, hogy a Transformer architektúra, amelyen a szöveggenerátort hajtó GPT-3 nyelvi modell is alapul, a Google találmánya, maguk a nagy nyelvi modellek pedig 20 éves múltra tekintenek vissza.
"Szóval ennek már komoly történelme van, és nem a semmiből bukkant elő."
- magyarázta a szakértő. LeCun arra is kitért, hogy a Google és a Meta csak azért nem álltak még elő egy hasonló, nyilvánosan használható szolgáltatással, mert ezeknek az óriásoknak jóval nagyobb vesztenivalójuk lenne azon, ha az emberek elé vetnének valamit, ami "csak úgy kitalál dolgokat". A tudós itt természetesen az említett cégek szolgáltatásainak hatalmas elérésére és az őket övező kiemelt figyelemre célzott, melyek miatt gyakran összetűzésbe keverednek a körmükre néző civilekkel és politikusokkal.
A jövőt illetően LeCun úgy látja, hogy a gépi tanulásra épülő generatív technológia nemcsak a szövegalkotást forradalmasítja majd, hanem a kreatív tartalmak előállítását is, így például nagy segítség lehet annak a 12 millió kisvállalkozásnak, amelyek a Facebookon hirdetnek, de nincsenek meg az erőforrásaik az igényes reklámanyagok előállítására.