Hirdetés

Voip és ami mögötte van



|

Ha ingyen nem is, de sokkal olcsóbban is telefonálhatunk, a megszokott, komfortos eszközökkel is. Lehetőségek és hogyanok.

Hirdetés

Amerikai sorozatokban már rég óta láthatók hatalmas, világító kijelzővel ellátott telefonok, de a VoIP lényege természetesen nem ez.Nem is készülékek, hanem az általuk használt közel sem új keletű technológia az, ami napjainkban hazánkban is kezd egyre inkább elterjedni, és valljuk be, ehhez jelentősen hozzájárult a nemrég bevezetett, csak „telekom adónak” hívott, az előfizetők terheit tovább növelő tényező. A cikk írója négy éve használja ezt a technológiát, ami nem más, mint a VoIP, azaz a hang Internet Protokollon történő továbbítása (Voice over Internet Protocol).

 

Yealink VP530
Yealink VP530

Nem kell hozzá más, mint internetelérés és egy „szolgáltató”, aki már rég nem a hagyományos értelemben vett analóg vonalat és a mögötte megbúvó központot nyújtja. Szolgáltatókból nincs hiány, az utóbbi években a hazai piacon is megjelentek nagyobb számban azok a cégek, akik a hagyományos szolgáltatók alternatívájaként kínálnak telefon-, illetve telefonközpont szolgáltatásokat úgy, hogy az ügyfélnek a telefonokon kívül gyakorlatilag semmilyen más végberendezésre nincs szüksége.

Aastra 6739i
Aastra 6739i


A rendszer működése rendkívül egyszerű, és akár ingyenesen is használhatjuk ezeket a szolgáltatásokat bizonyos megkötésekkel. A gyakorlatból vett példák alapján egy-egy ilyen átállásnál a következőket kell mérlegelnünk, hiszen nem mindegy hogy egy család, egy néhány fős cég vagy egy nagyvállalat tér át a technológiára. A cikk írójánál a sorrend ez volt, hiszen családon belüli kísérletezéssel végezte a tanulás folyamatát és szerezte meg a gyakorlatot, amit ma már céges környezetben kamatoztat.

 

Kell valami fix

Első lépésben el kell dönteni, mi az, amit a régen úgy áhított telefonvonal nyújt nekünk: nem más, mint állandó összeköttetés és elérhetőség egy fix készülék és a többi telefon között. Az esetek többségében ennek van egy költsége, ami jó esetben valamilyen szinten lebeszélhető, természetesen ez is szolgáltatónként változik és bizonyos feltételekhez kötött (csak saját körzet, csak este stb...). Tehát érezni akarjuk a biztonságot, hogy elérhetőek vagyunk és minket is el tudnak érni. Egy helyhez, lakáshoz/irodához kötve.

Aastra 6730i
Aastra 6730i


Mobil életünkben ez a hamis biztonság mára már idejét múlta, hiszen minden családban van legalább egy mobiltelefon, és igen ritka az az eset, amikor éppen akkor merül vagy romlik el a mobil- és a vezetékes telefonunk, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá. Tehát azzal, hogy van egy mobileszközünk, a teret már szélesítettük azáltal, hogy a térben is szabadon mozoghatunk. Mindezt úgy, hogy elérhetőek maradunk mindenki számára. A VoIP technológia is nyújthatja ezt, csak másként. Érdemes elszakadni a vezetékes bekötések szó szerinti határaitól. Ennek működéséhez ugyanis nem a lakásunkba fizikailag behúzott kábel szükséges, hanem egy internetelérés, ami akár lehet a szomszédban, akár a másik utcában, akár másik városban vagy más országban, lehet vezetékes és természetesen vezeték nélküli. Tehát az elérhetőség a nap 24 órájában megmarad, csak a tér szélesedik ki jelentősen, mégpedig úgy, hogy „csak” az internetkapcsolatért kell fizetnünk.


A másik érv a hagyományos telefon mellett a telefonszám volt, amivel egyértelműen el tudtak érni bennünket a világ bármely pontjáról ismerőseink, rokonaink, üzleti partnereink. A mai VoIP rendszerek egyéni azonosító alapon működnek, ami természetesen lehet a hagyományos telefonszámalapú, de számos szolgáltató „felhasználónévvel" azonosítja az előfizetőt. Ilyen például a talán legismertebb, nemrég a Microsoft által megvásárolt Skype szolgáltató: „telefonszámunk” a saját nevünk is lehet, és térben sem kell mindig otthon a telefon mellett várni a hívást.

Yealink T22P
Yealink T22P


Mitől olyan egyszerű ez a dolog? Attól, hogy azok a készülékek, amiket ennél a technológiánál használunk, külsőre és látszólag semmiben sem különböznek a megszokott telefonoktól, ugyanúgy vesszük fel a kagylót, nyomjuk le a számbillentyűket, halljuk a tárcsahangot és érnek el minket is.


A számhordozás korában természetesen a vezetékes számok is hordozhatók, tehát analóg avagy „hagyományos” szolgáltatásról történő átálláskor nem kell lemondanunk a mindenki számára ismert telefonszámunkról. Használhatjuk azt továbbra is, és a „vonal” végén levő eszköz is ugyanúgy cseng majd, ha minket hívnak.


Ez úgy valósulhat meg, hogy maga a készülék egy célszámítógép (vagy egy számítógép, okostelefon egy megfelelő szoftverrel), ami semmi mást nem tud, mint azt hogy a hangunkat különböző kódolási technikákkal interneten is továbbítható jelekké alakítja, majd a fogadóközpont segítségével eljuttatja vagy egy másik VoIP-eszköznek, vagy egy speciális központon keresztül az analóg telefon vagy a mobiltelefon rendszerére konvertálja azt. És persze ugyanez történik visszafelé is a hívott/hívó fél hangjával, hívásával. Ehhez a készülékben be kell állítani a szolgáltató azon gépét, amin keresztül az összeköttetés létrejön, valamit az azonosítónkat és a hozzá tartozó jelszavunkat.

 

Spórolás mindenek felett

És itt jön az érdekesség. Amennyiben például egy cég két, térben egymástól távol levő telephelyét kell összekötni ilyen módon, tehát nem lépünk ki a külvilág felé, a szolgáltató hálózatán belül maradva ingyen tarthatjuk egymással a kapcsolatot, külföldi szolgáltató esetén a percenkénti telekommunikációs adó nélkül. A cikk írójánál a családban az egymás közötti hívások évek óta így zajlanak. Abban az esetben, ha más rendszer felé kívánunk hívást indítani, a szolgáltató természetesen felszámol bizonyos összeget másodperc alapon. Szolgáltatója válogatja, de az átlag a magyar vezetékes irányba bruttó 4 Ft körül vagy akár ingyen van, míg mobil irányba átlagosan bruttó 27 Ft körül alakul, de van olyan szolgáltató, amely magyarországi mobil irányba bruttó 5 Ft körüli percdíjakat kínál.

A dolog szépsége, hogy egy-egy készülékre több szolgáltatót is beállíthatunk (mint a két SIM-kártyás mobilban), csak itt átlagosan négyet, és hívásindításkor a legkedvezőbb díjakkal beszélhetünk annak függvényében, hogy saját hálózaton, vezetékesen vagy mobilon kívánunk elérni valakit. A másik nagy előny, hogy ezt az eszközt akár magunkkal is vihetjük otthonról az irodába, külföldre, tehát akár otthon vagyunk, akár munkahelyen, az ismerősök számára elérhetők maradunk.

A megoldás lehet egy-, illetve kétirányú. Ez pontosabban úgy hangzik, hogy amennyiben csak egy rendszeren belüli felhasználókkal akarunk kommunikálni, úgy nincs szükségünk telefonszámra, hanem az azonosítókkal érik el egymást a készülékek (ez az esetek nagy többségében ingyenes), ebből az egyirányú (csak hálózaton belüli) megoldásból természetesen mi ki tudunk telefonálni valós telefonszámok felé (ez már fizetős szolgáltatás), de készülékeink még csak ezen (saját) hálózat ügyfelei számára érhetőek el. A másik megoldással válik a rendszer igazi telefonszolgáltatássá, azaz kétirányúvá: szolgáltatóváltással vagy telefonszám-vásárlással lehet saját telefonszámunk. Ennek ugyan van egy minimális (átlagosan bruttó 100 Ft körüli) havidíja, és így már a megszokott módon, más hálózatokból is elérhetnek minket, mintha egy vezetékes telefonszámot hívnának. Ez az ár még mindig messze a hagyományos szolgáltatók kötelező (akár lebeszélhető, akár nem) árai alatt vannak.

Amennyiben nem szolgáltatóváltással és régi számunk megtartásával történik egy ilyen váltás, az az esetek többségében Magyarországon a 21-es körzetszámot jelenti számunkra. Utána ugyanúgy a megszokott hét szám áll. Ez jelzi más szolgáltatók felé, hogy a hívott szám nem földrajzi helyhez köthető VoIP szám, ami lehet otthon vagy az irodában úgynevezett nomadikus szám. Ennek megfelelően a „hívott fél nem kapcsolható” üzenet is a „hívott fiók jelenleg nincs bejelentkezve” üzenetre módosul.

Azok használják ezt a telefonálási módot, akik sokat vagy életvitelszerűen tartózkodnak külföldön, és ingyen (vagy a lehető legolcsóbban) szeretnének családtagjaikkal/üzlettársaikkal kapcsolatban maradni. A rendszer gyenge pontja az internetkapcsolat, ami akár egy 3G-modemmel ellátott laptop is lehet, de bizonyos sávszélesség minimum az érthető és felismerhető beszéd folyamatossága amiatt elengedhetetlen.

Mobil irodák, nagy földrajzi területen szétszórt vállalatok, családok részére igen kedvező feltételekkel teremt állandó és kényelmes összeköttetést ez a technológia mind számítógép, mind okostelefon vagy akár hagyományosnak látszó eszközről használjuk ki a technológia előnyeit.

 

Cikkünk támogatója az Assono Magyarország Távközlési Kft, az Aastra és Yealink VoIP megoldások hazai forgalmazója.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.