Mintha a 21. századi szülők legrosszabb rémálma vált volna valóra. Nem elég, hogy a kölykeik menthetetlenül videojáték-függők, de már arra sem képesek, hogy a kezükbe vegyék a kontrollert – ehelyett inkább a képernyő előtt ülnek, és bámulják, ahogy mások játszanak. „Ó, vajon hol ronthattuk el?” – teheti fel magának a kérdést megannyi monitorvillogásba belefáradt szülő nap, mint nap. Most aztán kapaszkodhatnak a pedagógiai kisokosuk szélébe: nagyon úgy néz ki, hogy a srácok kedvenc gamertartalmakra szakosodott videómegosztója komoly tőkeinjekciót kaphat.
Az e-sportrajongók kedvenc csatornája
A Variety hétfőn dobta fel a hírt, hogy a Google kerek egymilliárd dollárért felvásárolhatja a Twitch.tv-t. A The Wall Street Journal értesülései szerint ugyan a két fél még javában egyezkedik a felvásárlás részleteiről, de több mint valószínű, hogy végül megállapodnak.
A játékok online közvetítéseit egyre több fiatal nézi világszerte. Egy, a Quartz által közölt felmérés szerint tavaly 15 millió amerikai nézte az amerikai baseball liga, az MLB bajnokságának döntőit. Nem rossz nézőszám – csakhogy a League of Legends világbajnokság meccseire több mint kétszer ennyien voltak kíváncsiak.
A hivatalos adatok szerint a Twitch.tv-nek cca. 45 millió egyedi látogatója van havonta (nagyjából annyi, mint a legnagyobb híroldalaknak); csupa binge watcher, akik összesen 13 milliárd percnyi játékközvetítést tolnak le a látóidegükön.
Csak hogy perspektívába helyezzük a dolgot: az alig három éve indult online streaming-szolgáltatónak több mint kétszer annyi egyedi látogatója van, mint amennyi a YouTube-nak volt 2006-ban; akkor húszmillió felhasználó elég volt ahhoz, hogy a Google 1,65 milliárd dollárért felvásárolta a vállalatot.
A keresőcég segítségével a videómegosztó elképesztő fejlődésnek indult, ma már egymilliárd internetező látogatja havonta, és a bennfentesek szerint legalább ötmilliárd dollárral járul hozzá a Page-Brin birodalom évi 55 milliárdos bevételéhez.
Nem csak videómegosztó, hanem közösségi oldal is
De vajon a Twitch is képes lesz-e hasonló növekedésre? Jó okunk van azt feltételezni, hogy igen. Sőt, mindjárt kettő is. Az elsőt Johnathan „Fatal1ty” Wendel, a legendás first-person shooter játékos fejtette ki: „Nekünk, játékosoknak a Twitch olyan, mintha a saját ESPN-ünk (a világ egyik legnagyobb, amerikai székhelyű sportcsatornája, a szerk.) lenne. Emellett közösségi találkozóhely is, ahol több millió olyan játékossal léphetünk kapcsolatba, aki osztoznak velünk a szenvedélyünkben.”
A Twitch tehát nem csak videómegosztóként, hanem közösségi oldalként is fungál, s mint ilyen duplán értékes a Google – pontosabban bármelyik nagy, hirdetésben és adatbizniszben utazó internetes vállalat – számára. Annál is inkább, mivel a videojátékok egyre inkább elfogadott szabadidős tevékenységgé válnak; a profi játékosokat ma már az amerikai kormány is elismeri.
A másik ok, ami miatt joggal bízhatunk benne, hogy a Twitch a YouTube-hoz hasonlóan sikeres pályát futhat be, az, hogy a Qwilt adatai szerint az USA-ban egyértelműen piacvezető a live-streaming szolgáltatók között. Igaz ugyan, hogy a videós forgalom nagy részét még mindig az olyan on-demand oldalak bonyolítják, mint a Netflix vagy a YouTube, de amióta a hírcsatornák és a sportesemények szervezői is felfedezték maguknak a webet, mint az új nézők megszólításának hatékony médiumát, az „élőzés” is egyre népszerűbbé válik. Ha a Twitch képes lesz meglovagolni ezt a hullámot, igazán értékes részévé válhat a Google cégbirodalmának.