Hirdetés

Tesla Model D: minden, amit tudni kell róla



|

Bemutatkozott a vállalat első részlegesen önvezető elektromos autója.

Hirdetés

Mégis mit jelent a rejtélyes „D”? Ez a talány foglalkoztatta napokon át az elektromos autók iránt érdeklődőket, miután a Tesla Motors kiküldte a rejtélyeskedő meghívókat a múlt hét végén megtartott legutóbbi sajtóeseményére. A nagy felhajtás egy friss autóra utalt, azonban az utolsó pillanatokig nyitott maradt a kérdés.


Hirdetés


Tesla Model D

„D”, mint dupla motor. A Tesla Motors észrevehetően izguló alapítója nem fecsérelte az újságírók idejét, a szokásos célravezető stílusában nagyjából negyed óra alatt levezényelte a sajtóesemény formális részét.


Elon Musk vállalatának legújabb terméke egy amolyan régi-új autó: alapvetően az USA-ban 2012 júniusában forgalomba került Tesla Model S szedánról van szó, azonban az új Model D kettő darab elektromos motorral rendelkezik, azaz külön motort kaptak az első és hátsó kerekek.


A szisztémának több előnye is van: egyrészt a Tesla Model D csúcsváltozata 3,2 másodperc alatt képes 100 km/h sebességre gyorsulni, másrészt pedig a továbbfejlesztett szoftvereknek köszönhetően hatékonyabban gazdálkodik az akkumulátorral. Az új kocsi a felszereltségtől és beállításoktól függően egyetlen töltéssel 362-475 kilométert képes megtenni, amely olyan 16 kilométernyi előrelépést jelent az egymotoros Model S-ek hatótávolságához képest.


Autopilóta

A sajtótájékoztató második felében Musk a vállalat autonómiát lehetővé tevő hardveres és szoftveres pakkjáról beszélt. Az „autopilóta” rendszer nem a Model D típus exkluzív eladási pontja, a Tesla gyárából az utóbbi két hétben kigurult összes Model S-ben is megtalálható már a szükséges hardver.


Az autopilóta rendszer lelke egy szenzortömb, amely négy fő komponensből áll. Az autó elejében található egy nagy hatótávolságú radar, ez esőben, ködben és homokviharban egyaránt működik. A radart egy szintén előre néző kamera egészíti ki, amely meghibásodás esetén képes átvenni a radar szerepét. A kamera ezen felül képes megkülönböztetni az autókat és gyalogosokat, értelmezi az útjelző táblákat, a közlekedési lámpák jeleit.


A harmadik fő komponens az autót 360 fokban körülölelő, ultrahangot használó hanglokátor. Ennek célja valós időben értelmezni az autó közvetlen környezetét, például hogy az adott pillanatban biztonságos-e sávot váltani. A hanglokátor képes különbséget tenni a hangot visszaverő puha és merev testek közt, azaz megérti, hogy kocsi vagy gyalogos áll-e az autó mellett. Azt nem tudni, hogy a fém páncélba öltözött, kosztümös geekekre vajon mit reagál. Az utolsó fő komponenst a helyzetmeghatározó alrendszer jelenti, a sima navigációs adatok mellett ez forgalmi információkat tesz a szenzorok közös kalapjába.

 


A Tesla autopilótájának szenzorai radar (zöld), kamera (kék), szonár (sárga)


Mire jó ez a négy rendszer kombinálva? Többek közt sávtartást, automata sebességszabályozást, vészfékezést és automata parkolást tesz lehetővé, plusz a műszerfali kijelzőn a vezetést biztonságosabbá tévő információkat jelenít meg. Ami ennél is érdekesebb, hogy a rendszer képes konkrétan vezetni az autót, így a tulaj hazaérve egyetlen gombnyomással beparkoltathatja kocsit a garázsba, vagy éppen odarendelheti reggel 6 órára ház ajtaja elé. Az autopilóta képes kinyitni és becsukni az elektromos garázsajtót, már amennyiben az kompatibilis a vezérlőrendszerével.


A szó szerint önvezető funkciókat jelenleg csak magánterületen lehet használni.


Drágaság

A Tesla Model D forgalmazása két lépcsőben indul be. December során elsőként a 120 ezer dolláros (~29 millió forintos) csúcsmodell kerül piacra, amely egy 691 lóerős szörnyeteg, 85 kWh teljesítményű akkuval, olyan 100 km/h sebesség mellett 442 km hatótávolsággal.


A garázsba már bemegy magától, de a töltőt továbbra is manuálisan kell csatlakoztatni


A kettő másik kedvezőbb árú modell jövő februárban válik majd elérhetővé. Mindkettő 376 lóerős, azonban az egyikbe 60 kWh, míg a másikba 85 kWh teljesítményű akku került. Sejthetően eltérő hatótávolsággal rendelkeznek: a 75 ezer dolláros (~18 millió forintos) olcsóbb verzió a fentebb említett sebességgel 362 kilométert tud megtenni, míg a nagyobb akkuval szerelt 85 ezer dolláros (~20,5 millió forintos) változat 475 kilométert is kibírhat egyetlen töltéssel.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.