A Google egy igazi óriás, mégpedig egy olyan, amely nagy átalakulás alatt van. 2014-ben természetesen a webóriásé volt a legnagyobb és legelterjedtebb keresőmotor, ami éves szinten, világviszonylatban 50 milliárd dolláros bevételt hozott.
Míg az 1998-as megalakulásakor a Google célja a világ információinak a rendszerezése volt, addig mostanra ez a küldetés sokkal többet jelent a keresőknél. Érthető módon a következő években nem ezen a téren várhatunk a cégtől nagy fejlődést, hanem minden más szektorban, a YouTube-tól kezdve a titkos Google X-en át egészen az Androidig. De vajon mik azok a témák, amikkel biztosan sokat foglalkoznak majd idén?
Google Glass az átlagembernek
Bár már 2013 elején hozzá lehetett jutni korlátozott keretek között a Google Glasshoz, azonban az okosszemüveggel nem sok minden történt 2014-ben. Az eszköz idén végre a fogyasztók számára is megérkezhet. Az eredetileg 2014-es megjelenéssel tervezett Glasstól sokan félnek adatvédelmi és magánéleti okokból, hiszen beépített kamerát is tartogat - az amerikai mozikból és a legtöbb szórakozóhelyről már ki is tiltották.
Azt még mindig nem tudjuk, hogy ha végre széleskörűen is elérhető lesz, akkor mit tesz hozzá a prototípusokhoz. Egyes elemzők szerint az eredeti 1500 dolláros ártól jóval olcsóbb lesz, mások pedig abban bíznak, hogy a korábbi verzióktól egy ezerszer kiforrottabb és jobb kütyüt ad a fejünkre a Google.
A reklámszakma a YouTube-ra megy
A Google rengeteget fektetett a YouTube-ba, és erre szükség is volt, hiszen a riválisok és a startupok mindent megtettek azért az utóbbi időben, hogy elvegyék a figyelmet az online videós platformtól. A befektetések pedig nem véletlenek, hiszen minden hónapban egymilliárdnál is több ember nézelődik az oldalon, és egyetlen perc alatt három hónapnyi anyagot néznek meg. Egyes becslések szerint csak a videós hirdetéseket tekintve 1,13 milliárd dollárnyi árbevétel érkezett Amerikába 2014-ben.
A Google persze még több pénzt szeretne idővel kihozni a YouTube-ból, ehhez pedig az egyik legjobb mód az, hogy a televízióból átcsábítsa a márkákat és ügynökségeket, amelyek a legtöbb pénzt költik el reklámokra. Az elemzők egyetértenek abban, hogy az átállás már megkezdődött, és 2016-ra a webes hirdetésekre költött pénz túltehet a tévésen is. A Google mellett egyébként a Yahoo és az AOL is sok pénzt ölt az online videohirdetésekkel foglalkozó technológiákba és cégekbe, így egyértelmű, hogy még erőteljesebben keresik majd az effajta lehetőségeket és üzleteket.
Android mindenhol
A Google számára ez elmúlt hónapok egyértelműen az Androidról szóltak. Bár a világ okostelefonjainak körülbelül 80 százalékán már most is ez fut, a cég reményei szerint a robotos platform még elterjedtebb lesz.
Ennek érdekében tavaly elindult az Android One, ami olcsó, de minőségi készülékeket hozna el a fejlődő régiókba. Az év vége felé elkezdett megérkezni a különböző készülékekre a Lollipop is, ami a mobil OS történetében az eddigi legnagyobb frissítésnek tekinthető. Sajnos a teljesen átszabott felülettel rendelkező Lollipopra még mindig rengeteg készüléken kell várni, tehát a megjelenésen lenne még mit gyorsítani valamilyen új megközelítéssel.
Miközben 2015-ben egyértelműen jobb okostelefonok érkeznek a piacra, addig kis szerencsével hamarosan itt a fogyasztói Google Glass, és ne feledkezzünk meg az egyre nagyobb mértékben növekvő Android Wear-alapú termékek kínálatáról sem. Természetesen ezekkel is lesz bőven munkája a vállalatnak és a partnereinek, hiszen a legtöbb ilyen okosóra még mindig drága, és nem feltétlen vesszük túl nagy hasznukat sem.
Problémák Európában
Nem elég, hogy Európa már régebb óta összeakasztotta a bajszát a Google-lel, a helyzet inkább rosszabb lett az idő múlásával, mint, hogy javulna. Az elmúlt négy évben trösztellenes vizsgálatot folytattak a Google ellen, illetve nagy botrányt kavart az is, hogy az Európai Bíróság szerint jogunk van elfelejtve lenni, ezért a Google köteles minden keresési találatot törölni, amit érdektelen vagy elavult tartalom miatt valaki bejelent.
Az Európai Parlament nem is olyan régen kezdeményezte a Google keresési üzletágának a leválasztását is a cég többi részétől. Bár az ötlet nem sült el túl komoly próbálkozásként, a politikai jelzése egyáltalán nem kedvező a Google számára.
Szerintetek milyen irányokban nyit idén a Google? Vajon ezúttal a robotautók lesznek a figyelem középpontjában?