Mindig nagyon érdekes látvány az, amikor különböző felhasználási céllal készült repülőgépek repülnek egyazon formációban, mint ahogyan annak idején a Patrouille de France gépei kísérték a Concorde-ot. Ezúttal azonban valami másról van szó, bár itt is együtt szárnyaltak a katonai és a polgári repülés képviselői.
A Dassault Aviaton a hónap közepén jelentette be, hogy közel kétórás repülést hajtott végre kötelékben egy utasszállító, egy vadászgép és egy pilóta nélküli repülőgép, mely a nEUROn névre hallgat. Utóbbit a polgári részről egy Falcon 7X, a katonairól pedig egy Rafale kísérte, a repülés teljes időtartama 1 óra és 50 perc volt, amit a Dassault úgy jellemez, hogy a világ első olyan köteléke, melyben egy UCAV (unmanned combat air vehicle) köteléket repült más gépekkel. Ebben azonban van egy kis ferdítés, mivel korábban láthattuk, hogy az X-45A is képes volt erre egy F/A-18B társaságában, amiről több fotó és videó is készült.
Ettől függetlenül a mostani hármasban mindenképpen új, hogy a Falcon 7X jelenlétével immár háromtagú a brigád és a formáció is elég szoros, ami azért fontos, mert a pilóta nélküli repülőgépek sokat fejlődtek ugyan az évtizedek folyamán, de hiába a kifinomult szenzorok és algoritmusok, még mindig gondot okozhat a más síkban repülő gépek érzékelése.
Éppen ezért nevezhető szép eredménynek az, amit a nEUROn produkált, hiszen képes számolni a turbulenciával és az elektromágneses interferencia sem zavarta a kommunikációt a földi irányítással. A pilóta nélküli repülőgép először 2012. december elsején repült és már akkor bemutatta, hogy milyen magas szintre lehet fejleszteni az irányítást és a lopakodási képességet, de bizonyította azt is, hogy jól működnek a levegő-föld fegyverei.
A nEUROn több cég együttes munkájának gyümölcse, ugyanis a Dassault Aviation mellett közreműködik a fejlesztésben az Alenia Aermacchi (olasz), a Saab (svéd), az EADS-CASA (spanyol), a Hellenic Aerospace Industry (görög), a RUAG (Switzerland) és a Thales (francia) is. A 9,2 méter hosszú és 12,5 méter fesztávú repülőgép mozgatását a Rolls-Royce Turbomeca "Adour" hajtómű biztosítja és ez az első olyan - nagyobb - lopakodó platform, mely európai gyártású. Érdemes még tudni, hogy üresen 4,5 tonnát nyom a légijármű, míg teljes terheléssel 7 tonnával emelkedik a levegőbe.
A Dassault Aviation nem számít kezdőnek a repülés területén, hiszen az elmúlt hatvan évben nyolcezernél is több katonai és polgári repülőgép gördült ki a műhelyéből, melyek összesen 28 millió repült órát tudhatnak magukénak (ez átlagosan 3500 óra gépenként). A közel 11.600 főt foglalkoztató cég tavalyi árbevétele 4,59 milliárd euró volt. A pilóta nélküli gépeknek még van hová fejlődniük, hiszen olykor hatalmasat képesek hibázni, mint ahogyan az az amerikai drón is tette, mely terroristák helyett egy esküvői menetet lőtt szét.
Azért, hogy ne ilyen keserű szájízzel zárjuk a furcsa kötelékről szóló cikket, bemutatnánk egy fotót, ahol szintén a polgári és a katonai repülés kapcsolódik össze, ám egészen másfajta formában, de a repülést szerető emberek számára mindenképpen szívmelengetően. A 2012 nyarán készült fotón a Red Bull B-25 Mitchellje repül együtt egy An-2-vel és akik ott voltak, biztosan emlékeznek arra, hogy miközben az orosz gépen már pengtek a dúcok, hogy tartani tudja a lépést, a Mitchell az áteséssel küzdött. Csodálatos volt, hangban és képben egyaránt.