Az Internet Explorer éveken át tartotta a böngésző-világpiac részesedésének 95 százalékát, de ez év júniusára ez az arány 94.7 százalékra, október 29.-ig pedig már 92.9 százalékra csökkent - jelentette a WebSideStory cég, amely a világhálóval kapcsolatos felmérésekkel foglalkozik. A Microsoft böngészőjében rejlő kritikus hibák kiaknázása, és a szakértők váltásra tett javaslatai miatt a Mozilla alapítvány piaci részesedése egyre nő. A Mozilla Suite, a Netscape és a Firefox október végén a piac 6 százalékát tették ki, amely a júniusi 3.5 százaléknak csaknem a kétszerese. "Ez nem gyors zuhanás az Internet Explorer számára, inkább a Mozilla gyors növekedésének lehetne tekinteni" - mondta Geoff Johnston, a WebSideStory egyik elemzője. A Firefox a Mozilla Foundation különálló böngészője. A Mozilla Suite-ban megtalálható egy böngésző, egy e-mail kliens, egy Internet Relay Chat (IRC) kiens és egy weblapszerkesztő is. A Netscape, amelyet az America Online (AOL) használ és terjeszt, szintén a Mozilla technológián alapul - a Mozilla nyílt forráskódú projektet a Netscape indította útjára, 1998-ban.
"A Firefox felemelkedése különösen szembetűnő volt." - tette hozzá Johnston. A böngésző - amelynek az 1.0-s verziója még csak november 9.-én fog megjelenni - október végén már 3 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett. A Firefox-ot ez év februárjában mutatta be a Mozilla, átnevezve a "Firebird" nevű projektjét. "A Microsoft fennállása óta júliusban vesztett először tendencia-szerűen a piaci részesedéséből, azonban nem voltunk benne biztosak, hogy ez így is megy tovább. Hát megy."
A pillanatnyi előnyét kihasználva a Mozilla Foundation megpróbál támogatókat toborozni a Firefox számára. A csoport adományokból összegyűjtött 250 ezer dollárt, hogy a megjelentessen a The New York Times lapban egy teljes oldalas hirdetést, amely a Firefox eljövendő 1.0-s verzióját népszerűsítené. A pénz fennmaradó részét további népszerűsítő tevékenységekre fogja fordítani az alapítvány.