Az Amazon tipikusan olyan vállalat, amely régóta megosztja a befektetőket. Miközben negyedről-negyedre, évről-évre szédítő tempóban nőnek a bevételei, csak kevés nyereséget tud felmutatni. Visszaforgatja a pénzét: hatalmas összegeket költ fejlesztésre, infrastruktúra-bővítésre és az árak alacsonyan tartására – hogy egyszer, ha Jeff Bezos elérkezettnek látja az időt, annál nagyobbat szakíthasson majd.
Az Amazon a pénzemberek kétségei ellenére remek befektetés. A szokatlan üzleti filozófiának köszönhetően a vállalat részvényeinek értéke évek óta folyamatosan növekszik. Várhatóan így lesz ez az idén is – még ha az elmúlt hónapokban a tőzsde útjainak kifürkészhetetlenségéből adódóan vissza is esett valamicskét.
A cég csütörtökön adja ki legújabb pénzügyi jelentését. Ross Sandler, a Deutsche Bank elemzője szerint az e-kereskedelmi óriás az aktuális számoktól függetlenül ragyogó jövő elé néz. Köszönhetően elsősorban annak, hogy előfizetéses prémiumszolgáltatása, a Prime révén elkötelezett, lojális és fizetőképes felhasználók egész seregeit állítja maga mögé.
„Az Amazon a nyugati világ legnagyobb és legversenyképesebb e-commerce erődjét építette fel” – írta befektetőknek szánt feljegyzésében Sandler. Az elemző a Warren Buffet-i értelemben használt az „erőd” kifejezést, amely ebben az esetben olyan versenyelőnyt jelöl, amely lehetővé teszi egy cég számára, hogy hosszú időre nyerő helyzetbe kerülhessen a versenytársaival szemben.
Ahogy arra pár hónappal ezelőtt Dan Frommer, a Quartz szakírója is felhívta a figyelmet, a Prime-ügyfelek kétszer annyit költenek az Amazon áruházban, mint azok, akik nem használják a szolgáltatást. És egyelőre ugyan csak a teljes felhasználói bázis viszonylag kis részét teszik ki, folyamatosan nő a számuk.
A Deutsche Bank előrejelzése szerint 2017-ben már az Amazon-felhasználók 19 százaléka a Prime-előfizetők közül kerül majd ki (ma ugyanez az arány 13 százalék), a vásárlásaikból befolyó nyereség pedig a jelenlegi 31-ről 50 százalék fölé nőhet.
A német bank elemzői szerint egy átlagos Prime-felhasználó beszerzésein keresztül cca. 1000 dolláros profitot termel az Amazonnak, miközben a toborzásuk szinte semmibe sem kerül – a magas márkaérték miatt a cég alig költ reklámozásra. Ráadásul, a lehetséges versenytársaknak nagyon nehéz dolguk lenne, ha hasonló szolgáltatást akarnának indítani: ezt csak hatalmas befektetéssel oldhatnák meg, ráadásul a Prime máris túl nagyra nőtt, és túl sok terméket kínál ahhoz, hogy érdemben versenyezhessenek vele.
Sandler becslése szerint 2020-ra a Prime-nak már mintegy 100 millió előfizetője lesz, a szolgáltatás piaci értéke pedig elérheti a 70 milliárd dollárt. Ami végre azt is érthetővé tenné, hogyan lehet a cégnek a tavalyi, alig 274 millió dolláros nyeresége ellenére is elképesztő, 165 milliárd dolláros piaci kapitalizációja.