Elon Musk, a SpaceX alapítója hétfőn, a sajtónak nyilatkozva kijelentette, magánűrtársaságának két legfontosabb célja, hogy olcsóbb rakétákat gyártson, és megpróbálja eladni őket az Egyesült Államok légierejének.
Musk a SpaceX legújabb teszteredményeit lobogtatva kijelentette: egyre közelebb kerülnek az újrafelhasználható hordozórakéták kifejlesztéséhez. A cég pénteken egy, az ISS Nemzetközi Űrállomásra küldött teherűrhajó kilövése során próbálta ki legújabb rakétáját, amelynek hajtóműve a kilövés után sértetlenül csobbant bele az óceánba. (Igaz, később darabokra törték a hatméteres hullámok.)
A teszteredmények azt sugallják, hogy Muskék egyre közelebb kerülnek a több küldetésen is bevethető hajtómű-rendszerek kifejlesztéséhez. Az újrahasznosított rakétéknak számos előnye lenne a hagyományosakkal szemben: például az, hogy – legalábbis a SpaceX szakembereinek számításai szerint – 70 százalékkal olcsóbbá tennék a kilövéseket. „Ha minden jól megy, már az év vége előtt visszahozhatunk egy fokozatot Cape Canaveralra” – jelentette ki Musk, aki „mellékállásban” a Tesla Motors vezérigazgatója és a SolarCity alapítója is.
Ami a SpaceX másik célját illeti, a vállalat menedzserei már hosszú ideje próbálják rávenni a légierőt arra, hogy az ő rakétáikat használják a műholdak pályára állításánál, de hiába, az Air Force inkább a Lockheed Martin és a Boeing vegyesvállalatával, a United Launch Alliance-szel (ULA) üzletel. Márciusban Musk egy rendkívül feszült hangulatú kongresszusi meghallgatáson gyakorlatilag felmosta a padlót Michael Glass-szel, az ULA vezérigazgatójával, de ez sem segített: a komoly lobbierővel rendelkező társulást újabb, 36 rakéta fellövéséről szóló, sok milliárd dolláros szerződéssel kínálták meg.
Musk a kormány csökönyössége hatalmas veszteséget okoz az amerikai adófizetőknek: míg az ULA 400 millió dollárból hoz ki egy kilövést, a SpaceX modernebb technológiájának köszönhetően 100 millióból is meg tudja oldani ugyanezt – még úgy is, hogy egyelőre nincsenek újrafelhasználható rakétái. A dél-afrikai származású üzletember kijelentette, a SpaceX bepereli a kormányt az USA szövetségi bíróságánál: így próbálják meg elérni, hogy magántársaságok is beszállhassanak a kémműholdak pályára állításáért folytatott versenybe.
Musk szerint a Lockheed Martin és a Boeing támogatása kínos politikai kérdéseket is felvet. Az ULA hajtóműveit ugyanis Oroszországban gyártják, az orosz űrprogram feje pedig nem más, Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes, Putyin jobbkeze, akit Washington a Krím-félsziget megszállása miatt komoly szankciókkal sújtott. „Nem ez a legjobb idő arra, hogy több százmillió dollárt fizessünk be a Kreml pénztárába” – élcelődött.