A környezetvédők régóta hangoztatják, hogy az elektromos autók gyártása nyomán több környezetszennyező anyag kerül a légkörbe, mint amennyit a kipufogógáz-mentes járművek hajtása révén megspórolhatunk. A Bloomberg csütörtöki riportja alátámasztani látszik a fenti aggodalmakat, a lap szerint a lítium-ion akkumulátorok egyik fő alkotóeleme, a grafit bányászata komoly problémákat okoz a fő exportőrnek számító Kínában.
A helyi hatóságok igyekeznek enyhíteni a grafit kitermelése okozta környezeti károkat: az utóbbi időben több „piszkos bányát” is bezártak, mert folyamatosan szennyezték a körülöttük fekvő területek vízkészletét.
A bányák bezárása jelentősen megdrágíthatja a grafit világpiaci árát, ami komoly gondokat okozhat az olyan vállalatuknak, mint például a Tesla Motors, amelynek grafitéhsége várhatóan a duplájára nő majd, amint megnyitja legújabb, kaliforniai akkumulátorgyárát.
Nem véletlen, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója csütörtöki Twitter-üzenetében sietett hangsúlyozni: a saját gyártású akkumulátoraikban felhasznált grafitot „rendkívül tiszta móddszerrel” bányásszák – és nem is Kínában, hanem Japánban. Musk a The Verge-nek adott nyilatkozatában egyébként a Bloomberg cikkére is reagált, és „több, mint nevetségesnek” nyilvánította a lap állításait.