Mostanra aránylag közismert tény, hogy egyes televíziógyártók indirekt módon is megpróbálnak némi bevételhez jutni a termékeikből: az ügyfelek tévézési szokásairól adatokat gyűjtve hirdetéseket jelenítenek meg számukra, és/vagy eladják az információkat. A hazánkban kevésbé ismert Vizio most 2,2 millió dolláros fogyasztóvédelmi bírságot kapott az Egyesült Államokban, ugyanis elfelejtette közölni a készülékeit használókkal, hogy azok naplózzák a tévézési szokásaikat, majd a naplózott információkat adatbrókereknek értesíti.
A felhasználók IP-címei alapján a brókerek más forrásokból származó adatokkal fésülték össze a Viziótól szerzett információkat, így azok alkalmassá váltak a hirdetéskiszolgálók általi felhasználásra, a célzott reklámok megjelenítésére. A gyártó problémás termékeiben még 2014 februárjában jelent meg az adatgyűjtésre használt "Smart Interactivity" rendszer: gyárilag be volt kapcsolva, a felhasználók pedig nem kaptak tájékoztatást a magánszférájukat érintő működési sajátosságairól, továbbá a kikapcsolásának módjáról. A Vizio csak annyit közölt egyértelműen, hogy a funkció műsorokat próbál majd ajánlani számukra; slusszpoénként ez egyébként soha nem történt meg a gyakorlatban.
A Vizio 2014 májusától kezdődően üzletelt az adatokkal, ám ekkor még csak közönségmérési célból adta el azokat, a hirdetési célú adatértékesítés 2016 márciusában kezdődött. A vállalat ekkoriban azzal dicsekedett a partnereinek, hogy bő 10 millió tévéről akár 100 milliárd adatpontot is begyűjt naponta.
Az ügy érdekessége, hogy a Vizio Smart Interactivity által folytatott tevékenységek alapvetően legálisak, a komoly bírságot csak azért kapta a vállalat, mert a rendszer a fogyasztók tudta és hozzájárulása nélkül tette a dolgát. A bírság kiszabása mellett az FTC a már begyűjtött adatok többségének törlésére kötelezte a vállalatot, továbbá felszólította a jogkövető és etikus magatartás folytatására.
(Forrás: Windows Central, FTC)